Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

כלבים

כלבים (Dogs), המוכרים לנו יותר ככלבי בית הם מין של זאב ממשפחת הכלביים, אשר התפתחו במקור מזני הזאבים הקדומים וכיום קיימים ניתן למצוא מינים רבים אשר יכולים לחיות עד עשרים וארבע שנים כחיות בית מבויתות.

סוגי הכלבים (Canis lupus familiaris) המוכרים לנו יתחלקו תחילה על פי חלוקה בין גזעיים לכלבים מעורבים. כלבים גזעיים עונים לדרישות הגזע אשר נוצרו על ידי מועדון הגזע של גזע ספציפי. דרישות הגזע הן לרוב אוסף של תיאורי מידע פיזיים אשר כלב העונה עליהם יכול להיחשב ככלב גזעי מאותו גזע.

הדרישות מתאפיינות בסוג פרווה בגודל וצבע מסוים, סוג פרווה, גובה וכדומה. מנגד לכלבים הגזעיים עומדים הכלבים המעורבים אשר הם למעשה תוצאה של זיווג בין סוגים שונים של כלבים גזעיים או בין זיווגים של כלבים מעורבים ולכם כמובן אין מאפייני גזע.

למרות העובדה כי כמעט כל הכלבים שנוכל למצוא היום הם מבויתים הם עדיין נחשבים כבעלי חיים בעל חוש ריח וחוש שמיעה מפותחים במיוחד העולים פי כמה וכמה על חושיו של האדם. חוש הריח של הכלבים מאפשר להם למצוא פריטים שונים על פי ריחם גם כאשר הם מוסלקים היטב ואפילו כאשר הם קבורים מתחת לאדמה.

בעבר, שולבו ככלבי עבודה בשירותם של רועי צאן או רועי בקר והיום, הודות לחוש ריחם הייחודי בשילוב יכולת התקיפה שלהם הם משולבים במערכות ביטחוניות שונות כמו הצבא או המשטרה ומהווים כוח איכותי במיוחד במשימות שונות.

מלבד מאפיינים פיזיים, מאופיינים גם בחברות העמוקה שהם יוצרים עם בעליהם. הכלבים נוטים לסמוך על בעליהם, לדאוג להם ולתת בהם את אמונם המלא. מכאן נוצר הביטוי הידוע כי הכלב הוא חברו הטוב ביותר של האדם.

דוגמא טובה להמחיש את מערכת היחסים הייחודית שיכולה להיווצר בין אדם לכלבו היא השימוש בכלבים ככלבי נחיה לעיוורים בהם האדם נותן את כל אמונו בכלב אשר משמש למעשה כעיניו ומחליף את חוש הראיה שלו.

גידול כלבים

ניתן לגדל כלב בתוך הבית או בחוץ כאשר לא מומלץ כלל לגדל כלבים קטנים מחוץ לבית גם במקרה בו יש להם סביבת מחיה מתאימה. כלבים קטנים אינם כדוגמת כלבי פאג או כלבי פקינג אינם מותאמים לגידול בחוץ בשל גודלם הקטן ושכבת עורם שאינה מכילה שומן רב לבידוד מהקור.

בין שמדובר בגידול בבית או בחוץ יש לדאוג לכלב למיטה מרופדת, כלים למים ואוכל, רצועה וקולר וצעצוע אחד לפחות. לבע”ח החיים מחוץ לבית יש לדאוג גם למלונה המותאמת לגודל הסופי אליו יגיע הכלב ושרשרת אשר תמנע מהכלב לברוח או להגיע למקומות שונים בחצר הבית.

את מזונו של הכלב יש להתאים לו על פי גודלו וסוגו ומומלץ להתייעץ עם וטרינר בכדי לרכוש את המזון המתאים ביותר לסוג הכלב שאתם מגדלים – הדבר יסייע בהתפתחות תקינה של הכלב וימנע מבעיות בריאותיות שונות להופיע טרם זמנן.

מלבד הציוד והמזון צריך להקדיש לכלב זמן בו תוציאו אותו לטיולים מחוץ לבית או לחצר ותחשפו אותו לריחות שונים וחדשים ותאפשרו לו לפרוק מעט מהאנרגיה הרבה האצורה בו. דאגו לכלב שלהם כמו שהייתם דואגים לחבר הטוב ביותר שלכם , הכלב יעריך זאת ויגמול לכם על כך.

כלבים למכירה

כאשר אנו עומדים לרכוש כלב חשוב שנדע כי מרבית הכלבים שיוצעו למכירה הם כלבים גזעיים ולכן מחירם לא יהיה זול במרבית המקרים. מחירם משתנה על פי סוגם ועל פי כמות הגורים המוצעים למכירה באותו עת.

הקפידו ולימדו על סוגי הכלבים השונים והעריכו איזה כלב מתאים לכם על פי אופיו, גודלו וצרכיו. מומלץ גם לפנות לבעלי כלבים מסוג דומה ולשוחח עימם לפני רכישת כלב.

חשוב לבדוק האם הכלב בעל תעודה ממועדון הגזע המעידה על כך שאכן הכלב עומד בתקנים של מועדון הגזע ונחשב ככלב גזעי. כלבים בעלי תעודת יעלו לרוב יותר אשר יהיו מרשימים יותר.

למסירה ואימוץ

מלבד כלבים המוצעים למכירה ניתן למצוא בעמותות שונות ובאתרי אינטרנט המציעים, יד שניה אותם ניתן לאמץ ישירות מבעליהם אשר נאלצים להיפרד מהם מסיבות שונות .

כאשר אתם מעוניינים לאמץ כלב ולא לרכוש חשוב מאד לבדוק את מצבו הבריאותי ולאתר בעיות רפואיות שיכולות להסתבך במהירות. תשאלו את בעליו מהי הסיבה שבגללה הם מוסרים אותו או כל שאלה אחרת שתסייע לכם בתהליך הקבלה והגידול של הכלב בבית.

הקפידו לוודא כי הכלב מחוסן בחיסון כלבת והיא הוא בעל שבב זיהוי. את השבב תאלצו לרשום על שמכם בעירייה או במועצה המקומית לאחר שלקחתם את הכלב.

זכרו כי כלב בוגר שתאמצו שונה בתכלית מגור כלבים שהייתם רוכשים. כלב בוגר רגיל לחוקים מסוימים וסביבת גידול מסוימת ויתכן כי לפחות בהתחלה לא יסתדר בביתו החדש ויסרב לאכול או שיילל דבר שיראה כאילו הוא שרוי בדיכאון עמוק. הקפידו לתת לכלב אהבה וחום במיוחד בימים הראשונים וקבלו את הכלב כאדם שעבר לסביבת מגורים חדשה. תנו לכלב את הזמן שלו להסתגל לסביבה, לריחות ולבעליו החדשים.

נקודה חשובה לציון היא כי ניתן למצוא כלבים גזעיים ואפילו כאלה בעלי תעודות גזע המיועדים למסירה – אנשים רבים רוכשים כלבים מסוג זה ולאחר זמן מה הם מתחרטים או שמתגלה בעיה כלשהי והם בוחרים לוותר על הכלב .

מחלות כלבים

גם כלבים גזעיים יכולים לחלות במחלות שונות בדיוק כמו כלבים מעורבים.  כהגנה על הכלבים יש לערוך להם את
החיסונים הנדרשים כבר בגיל של חודש עד כמה חודשים ולוודא כי הם מחוסנים מפני כלבת פעם אחת בשנה.

כל טיפול רפואי בכלב צריך להיות מבוצע על ידי וטרינר מוסמך בלבד. השתדלו לשמור על וטרינר אחד ולא לדלג
בין וטרינרים שונים בתקופות קצרות ובכל מקרה דאגו ליידע את הווטרינר בהיסטוריה הרפואית של הכלב כך
שיקבל את התמונה המלאה בכל בעיה רפואית וידע לספק את הטיפול הטוב ביותר .

ישנן כמה מחלות נפוצות בקרב כלבים אשר יכולות לתקוף את גוף הכלב בשלבים שונים בחיו:

פארבו (Parvo)

נגיף הפוגע במערכת העיכול ובמערכת החיסון של הכלב על ידי הרס של מח העצם. נגיף הפארבו מחסל את
תאי המעי האחראים על קלפי המעי, תאים אלו ידממו לתוך המעיים כלב אשר חולה בפארבו ישלשל שלשול דמי
בעל ריח חריף במיוחד, יסרב לאכול, יקיא ויראה חלש במיוחד.

ההדבקות במחלה מופיעה לרוב אצל גורים והיא מועברת על ידי הפרשותיהם. מומלץ לחסן כלבי גורים נגד נגיף זה כבר בחודשי חיים הראשונים .

תולעת הפארק (Spirocerca lupi)

תועלת הפארק היא למעשה תולעת אשר גורמת להופעתם של גושים גדולים בבית החזה של הכלב המקשים על
בליעה ובמקרים מסוימים גם על הנשימה. במקרים קשים הגושים הופכים לגידול סרטני אשר שולח גרורות לשאר
המקומות בגוף ומוביל למוות.

כלבים נדבקים בתולעת הפארק על ידי אכילה של אוכל נגוע או בעלי חיים קטנים שהם נשאים של התולעת.
דרך הטיפול היא מתן דורמקטין במשך כשבועיים שלושה עד להריגת הטפילים בגוף הכלב.

כלבת

מחלה נגיפית המועברת על ידי נשיכה ולעיתים גם על ידי ליקוק. כלבת תוקפת את מערכת העצבים של גוף היונק עד שהיא מגיעה למוח וגורמת למוות.
כלב חולה בכלבת יהיה לרוב תוקפני הרבה יותר ולעיתים אף יקציף קצף בצבע לבן מהפה וימנע משתיית מים גם
במקרים בו הוא צמא במיוחד.
כיום, קיים חיסון מקדים אשר יכול לעצור את המחלה טרם הופעת הסימנים או למנוע את ההדבקות בה אך מרגע
שהתפרצו סימני המחלה אחוזי התמותה עומדים על מאה אחוז.

שתפו:

חדשות מעניינות מעולם החייות

הרשמו לניוזלטר

פוסטים אחרונים

מה זה רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית היא שיטה טיפולית אשר בה אנשים בעלי לקויות ומוגבלויות מסוגים שונים זוכים בהזדמנות ללמוד כיצד לרכב על סוסים, כיצד לטפל בסוס ובנוסף על

רכיבה על סוסים ילדים

רכיבה על סוסים לילדים

רכיבה על סוסים לילדים היא הזדמנות עבורכם ועבור ילדיכם ליהנות מפעילות ספורטיבית אשר הינה בעת ובעונה אחת מאתגרת ומהנה. חרף העובדה שרבים מחשיבים רכיבה על

משחק לחמוס

משחקים לחמוסים

משחקים לחמוסים הם פריטים בעלי חשיבות רבה לאין שעור בחיי היום יום של חמוס. אין זה משנה כל עיקר לאיזה זן חמוס שייך – חמוס

כלב אוכל

למה כלבים אוכלים דשא?

כלבים אוכלים דשא, זה כבר ידוע לכל מי שאי פעם בחייו גידל כלב. אנשים שואלים את עצמם למה כלבים אוכלים דשא? הם חוששים שאולי זה

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן