Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

מאמר חיות – כל החיות במקום אחד

נחש קוברה

מאמר חיות מכיל בתוכו מגוון רחב של בעלי חיים. אנו מזמינים אתכם לקרוא את כולו. ישנם כמה וכמה סוגי נחשים הנקראים נחשי קוברה והם משתייכים לקבוצות נחשים שונות הנכללות תחת משפחת הפתניים אותם ניתן למצוא באזורים טרופיים ומדבריים בתחומי יבשת אסיה ואפריקה.

כלל הנחשים המוכרים לנו ונכללים תחת קבוצת נחשי הקוברה מאופיינים לרוב על ידי התנהגותם במקרה של סכנה. כאשר נחשי הקוברה יחושו בסכנה מתקרבת או בטורף הם התרוממות עם פלג גופם העליון וימתחו חלקי עור הנמצאים בציידי הצוואר. מתיחת עור זו תגרום לראשם להראות גדול ומאיים יותר בפני התוקפים וזהו אחד מכלי ההגנה של נחשי הקוברה.

מבנה גופם של נחשי קוברה

כיום, ניתן למצוא נחשי קוברה בצבעים שחור , חום ולעיתים אדמדם. צבעים אלו מאפשרים להם להסתוות בקלות יתרה בטבע ונחשי הקוברה יאופיינו בצבע מסוים על פי הצבע השולט בבית הגידול שלהם. איבריהם הפנימיים של הנחשים מסודרים אחד אחרי השני בתוך גופם בשל המבנה הצר והארוך שלו אשר יכול להתארך עד לאורך הנע בין מטר וחצי לשלושה מטרים אך ישנם מינים של נחשי קוברה בדומה לנחש רב פתן מלכותי אשר נצפה בעבר גם בגדלים של חמישה מטרים.

תזונת נחשי קוברה.

בטבע, תזונתם של נחשי הקוברה מתבססת בעיקר על ביצים , עופות ומכרמים קטנים אותם הם בולעים בשלמותם לאחר שהם מכישים אותם. נחשי הקוברה אינם זוחלים רק על פני האדמה אל טרפם אלא הם גם מטפסים על עצים וענפים ומגיעים עד לבתי הגידול של טרפם ולוכדים אותו כשאינו מוכן לכך .

מרבית נחשי הקוברה מכישים את טרפם בדומה לשאר הנחשים הארסיים אך הקוברה היורקת אשר חיה בבתי גידול שונים ביבשת אפריקה יורקת את הארס שלה כלפי הטרף כאשר היא מכוונת בעיקר אל עיניו בכדי לטשטש אותו ולפגוע בו לאחר מכן ביתר קלות .

נחשי קוברה והאדם.

נחשי הקוברה ידועים כנחשים ארסיים במיוחד ולכן האדם מעדיף להיזהר ממפגש עימם עד כמה שניתן אך עדיין בכל שנה ישנם כמה וכמה מפגשים שחלקם מסתיימים בהכשות בהם מוזרק ארס רב עוצמה אשר משתק למעשה את שרירי מערכת הנשימה עד אשר האדם מת.

במקרה של הכשת נחש קוברה יש לקבע את האיבר המוכש בזמן קצר ככל שניתן ולפנות מיד לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. בבית החולים יוזרק נוגדן מתאים אשר יבטל את השפעת הארס ויחזיר את הנפגע למצב תקין במידה והדבר עדיין אפשרי .

הופעת נחש קוברה בחלום

דמותו של נחש הקוברה עוצמתית ומאיימת כל כך עד כדי כך שתופיע לפנינו גם בחלום.  מרבית האנשים שנתקלו בנחש קוברה בחלום נתקפו בהלה וחשש בשל דמותו המפחידה של הנחש. אך , למעשה משמעות הדבר היא כי אנו חשים כי אנו מרקדים על פי “חלילם של אחרים” ואיננו שולטים בחיינו.

במרבית המקרים נחש קוברה מופיע בחלום כאשר נרגיש כי נתנו לפחדינו להשתלט על חיינו עד כדי כך שהם משפיעים למעשה על הליך קבלת ההחלטות שלנו ופוגעות בנו.

סוגי נחשי קוברה

כפי שציינו בתחילה השם נחש קוברה כולל תחתיו כמה וכמה נחשים ממשפחת הפתניים וביניהם ניתן למצוא את הפריטים הבאים:

קוברה הודית (Naja naja) – נחש קוברה אשר נפוץ במיוחד בהודו אך הוא נפוץ בחלקים שונים של דרום מזרח אסיה עד לגבהים של 2500 מטר ומוגן בחוק שימור חיות הבר. הקוברה ההודית מוכרת יותר תחת השם קוברת משקפיים בשל סימן המשקפיים המעטר את עורפה והוא ניזון בעיקר מציפורים , צפרדעים ומכרסמים .

קוברה יורקת  (Naja ashei)- נחש קוברה משתייך לקבוצת הנחשים אשר מסוגלת להוציא את הארס מתוך ניביהם והשפריץ אותו על פני אויביהם. כמעט בכל המקרים ירוסס הארס אל עיני הנפגע בדיוק רב במטרה לטשטש אותו ולאפשר לקוברה להחליט האם לחתור למגע או לברוח בבטחה. הארס אינו מסוכן לעור אך בהחלט יכול לגרום לעיוורון קבוע במידה ואינו מטופל באופן מידי

קוברה מצרית (Naja haje)  – נחש קוברה אשר נמצא בעיקר באזורים מדבריים ברחבי יבשת אפריקה והוא בעל מספר ההכשות אשר הובילו למוות הגדול ביותר בכל תחומה של יבשת אפריקה. במרבית המקרים נבחין בקוברה מצרית בתנועה בלילה אך ישנם מקרים בהם נבחין בה גם בשעות היום בשעה שהיא תצא להתחמם בקרני השמש.

 

נחש אנקונדה

נחש אנקונדה (Eunectes) הוא נחש חנק הנחשב לאחד מהנחשים הגדולים בעולם והם יכולים להגיע עד לגודל של כשמונה מטרים ומשקל של כמאה קילוגרמים. נחשי האנקונדה נפוצים במיוחד ביבשת דרום אמריקה .

למרות שנחשי האנקונדה מוגדרים כנחשי חנק במרבית המקרים הטרף שלהם קטן מהם באופן ניכר והם פשוט שוחים או זוחלים אליהם במהירות גבוהה ובולעים אותם בשלמותם. במידה וטרפם גדול יותר באופן משמעותי יפעלו נחשי האנקונדה כנחשי חנק ויכרכו את גופן העצום סביב גופו של הנטרף עד שהוא ימות ואז הם יבלעו אותו בשלמותו.

תזונתם של נחשי האנקונדה

בטבע , בניגוד למה שרבים חושבים , תזונתם של נחש אנקונדה ענק מתבססת בעיקר על נחשים קטנים אחרים, דגים ודו חיים שונים. מפעם לפעם יטרפו נחשי האנקונדה יונקים בגדלים שונים כמו חזירים. אך , האנקונדה יכול גם לבלוע גם יונקים גדולים יותר כמו אייל לדוגמא.

נחשי אנקונדה והאדם

במרבית המקרים לא יתקיים כלל מפגש בין נחשי האנקונדה והאדם בשל סביבת הגידול הייחודית בה הם בוחרים. במקרה של מפגש ביניהם הנחש ימנע מניסיון תקיפה של האדם בשל גודלו היחסי ובשל מבנה כפתיו הרחב יחסית של האדם הוא לא ייתפס כטרף קל בעיני נחש האנקונדה.

אף על פי כן ניתן למצוא כיום סרטונים של נחש אנקונדה אוכל אדם בשלמותו. מין הראוי לציין כי מרבית הסרטונים מזויפים במטרה ליצור בהלה או כמתיחה אך הדבר בהחלט אפשרי במידה וגופו של נחש האנקונדה ארוך ורחב מספיק לבלוע את האדם בשלמותו .

סוגים של נחשי אנקונדה .

למרות שנחש האנקונדה נתפס כנחש גדול ומאיים מין הראוי לציין כי ישנם כמה וכמה סוגים של נחשי אנקונדה כאשר כולם  נפוצים ביבשת דרום אמריקה

אנקונדה כהה – (Eunectes murinus)  נחש אנקונדה גדול במיוחד אשר חי בעיקר בנהרות וביצות ולמרות שאינו ארסי הוא בהחלט מסוכן מאד בשל גודלו. הוא מתהדר בעור עבה בצבע ירוק זית עליו מופיעים כתמים בצבעים כהים בעיקר.

אנקונדה צהובה (  – (Eunectes notaeusנחשי אנקונדה קצרים יחסית המתארכים עד לאורך של כמעט ארבעה מטרים אותם ניתן למצוא באזורים שונים ביבשת דרום אמריקה. נחשי אנקונדה אלה יופיע בעיקר בצבע צהוב או בז ועל גבו יופיעו כתמים שחורים .

אנקונדה כהת נקודות – (Eunectes deschauenseei) נחש אנקונדה ארסי המגיע לגדלים של עד שישים סנטימטרים ונפוץ במיוחד ביבשת דרום אמריקה. כיום זן זה מוגדר בסכנת הכחדה אך ניתן לראות נחש אנקודנה כהת נקודות בגן החיות של פילדלפיה.

אנקונדה בוליבי – (Eunectes beniensis)  נחש אנקונדה אשר נפוץ במיוחד בשטחה של מדינת בולביה בדרום אמריקה ומכאן שמו. אורכו יכול להגיע לכארבעה וחצי מטרים וצבע גופו יהיה חום צהוב שחור ולבן.

 

נחש מטבעות

הכינוי המוכר של נחש מטבעות משתייך לנחש זעמן מטבעות (Coluber nummifer) אשר נפוץ בעיקר באזור המרכז והצפון בארץ ולמעשה נפוץ בכל מדינות אגן הים התיכון. זעמן המטבעות או נחש המטבעות, כפי שהוא מוכר בארץ משתייך  למשפחת הזעמניים המונה כאלף וחמש מאות נחשים שונים .

מבנה גופו של נחש מטבעות.

גופו של זעמן המטבעות יתארך עד לאורך של עשרים עד שלושים סנטימטרים. צבעו הבסיסי יהיה חום-אפור בהיר כאשר לכל אורך גופו יופיעו כתמים כהים אשר מזכירים בצורתם מטבעות ומכאן נובע שמו וכינויו כנחש המטבעות.  למרות שלנחש יש שיני ארס בפיו אשר ממוקמות בחלקו האחורי, הן אינן משוכללות והוא אינו יכול להכיש הכשה ארסית – בשל כך אינו מוגדר למעשה כנחש ארסי.

תזונתם של נחשי מטבעות

תזונתו של נחש מטבעות מתבססות על מכרסמים , עופות קטנים ואפילו נחשים קטנים. בכל שעות היום ניתן למצוא את נחש המטבעות תר אחר מזונו ולעיתים נבחין בו בשעת טיפוס על עץ או בית במטרה להגיע לבית הגידול של בעלי החיים השונים המשמשים לו כטרף ולהפתיע אותם .

בגידול בשבי מרבית תזונתם תתבסס על תולעי קמח, חרקים או בעלי חיים קטנים כמו עכברים אחת לכמה ימים. בתקופת התרדמת של הנחש הוא לא יחפש מזון ולא יתעניין בו.

נחש מטבעות והאדם

המפגשים בין נחש מטבעות לאדם אינו נפוץ במיוחד אך לעיתים יתקרב נחש המטבעות אל מתחמי מגורים ואף יטפס לקומות גבוהות במצוד אחר טרף מתאים. במרבית המקרים הנחש ינסה להימנע מפגישה עם האדם אך גם במקרה של מפגש שכזה חשוב לזכור כי נחש זעמן המטבעות אינו נחש ארסי ולכן לא קיימת סכנה של הכשה ארסית במפגש עם הנחש.

היות ומראהו מזכיר במעט נחש צפע במקרים רבים ינסה האדם להרוג אותו מחשש להיפגע על ידו אך בשל זה מין הראוי לציין כי נחש זעמן המטבעות תוקף בדרך כלל נחשי צפע והורג אותם או לפחות מבריח אותם מהאזור בו הוא נמצא .

 

נחש תירס

נחש תירס הוא למעשה אחד מהכינויים לנחש כרכרן התירס (Pantherophis guttatus) אשר גחונו מזכיר את מבנהו של קלח תירס והוא נפוץ במיוחד בשדות תירס ובאסמים בהם מאוחסן תירס לאחר קצירתו .

מבנה גופו של נחש תירס

נחש התירס יופיע במרבית המקרים באורך הנע בין חצי מטר למטר וחצי .מבנה גופו הוא גוף דקיק וארוך בצבע חום-צהוב עם כתמים בצבע אדום ואפור על גבו וריבועים שחורים על גחונו אשר הופכים לקווים מאורכים ככל שמתקרבים לזנבו. על ראשו לא מופיעים כתמים אלא כמעוין הדומה בצורתו לחץ קדימה. המגע בעורו מעט מוזר והוא חלק במיוחד ונעים למגע.

תזונתו של נחש התירס

תזונתו של נחש התירס דומה לשאר הנחשים והיא מתבססת על צפרדעים , לטאות ומכרסמים שונים כאשר הוא חי בטבע ובדרך כלל יאכל אחת לשבוע. בשבי תזונתו של נחש התירס תתבסס בעיקר על עכברים חיים אחת לשבוע וככל שיגדל פרק הזמן להאכלה צריך להתקצר .

חשוב לוודא כי גודלו של העכבר אינו גדול יותר מפי אחד וחצי מגודלו של הנחש שכן אחרת הוא יתקל בבעיה קשה לבלוע אותו בשלמותו. כאשר נחש התירס גודל יותר נין להאכילו בשני עכברים בוגרים אך עדיין חשוב לוודא לא להשאיר את העכבר עם הנחש במשך הלילה או למשך זמן ארוך ללא השגחה שכן לפעמים העכבר יחל לתקוף את הנחש והוא יהפוך לטרף במקום לטורף .

רביית נחשי תירס

נחשי התירס מתרבים במרבית המקרים בתקופת הקיץ או האביב. נקבת כרכרן התירס משחררת חומר אשר מושך אליה את הזכרים ואלה מתלפפים סביבה וממקמים את פתחי המין שלהם אחד מול השני. בתהליך ההזדווגות מופרות בין שלוש לעשרים ביצים בתוך גופה של הנקבה והיא מטילה אותן בשלב מאוחר יותר ומהן בוקעות הוולדות  אשר מגיעות לבגרות מינית לאחר שנה וחצי עד שלוש שנים.

גידול ביתי של נחש תירס

המחשבה על גידול נחש תירס בבית מעבירה צמרמרות בגופם של רבים. מי שאינו נתרע מהמחשבה יבחר לגדל נחש תירס בבית היות ומדובר בנחש שאינו נוטה להילחץ והוא קל מאד לגידול אך עדיין ניחן במראה מרשים.

את כרכרן התירס יש לגדל בטרריום עם מצע מדשא סינטטי או שבבי עץ קטנים שיעניקו לבית הגידול מראה טיבעי בעלות נמוכה יחסית .מומלץ ליצור שני אזורים בטרריום בעלי טמפרטורה נמוכה שידמו אזורים של אור וצל . ההבדל בין הטמפרטורות צריך להיות של כמה מעלות בודדות והאזור הקר יעמוד על בערך 24 מעלות.

חשוב לספק לכררן התירס כלי מים גדול מספיק כדי שהוא יוכל לטפבול בו אך חשוב להחליף את המים בכל פעם שאינם נקיים. אין צורך לשמור על לחות גבוהה בטרריום בו אנו משכנים נחש תירס ובהחלט מומלץ לשמור על רמת ניקיון גבוהה במיוחד בטרריום ולנקות אותו לאחר האכלה ולהחליף את המצע מפעם לפעם .

את הטרריום ניתן לעצב באופן טרופי כל מנת ליצור לנחש תחושת ביתיות. ניתן לשלב צמחים שונים ואפילו לבנות אגם קטן (תלוי בגודל הטרריום). ניתן גם לשלב בולי עץ גדולים ואבנים דקורטיביות או סלעים אך אותם יש לחטא במשך חצי שעה בטמפרטורה של 120 מעלות בתנור לפני הכנסתם לטרריום .

 

אפעה

אפעה (Echis) משתייך לקבוצת הנחשים הארסיים במשפחת הצעפיים והוא נפוץ באזור צפון אפריקה, מזרח ודרום אסיה למעט אזורים יבשים במיוחד בהם אינו יכול להתקיים. גם בישראל האפעה נפוץ במיוחד במדבר יהודה, בגלבוע ואפילו בבקעת הירדן.

מבנה גופו של נחש אפעה

גופם של נחשי האפעה מתארך עד לשמונים סנטימטרים בערך והוא יופיע לרוב בצבעים אדום, אפור או חום כאשר על גבו יופיע כתמים בגדלים שונים בצבע בהיר . בעבר נפצו נחשי אפעה בעל גוון אפור כחלחל. ראש בולט החוצה ברוחבו ביחס לשארית הגוף בדרך כלל ובצדי ראשו ממוקמים קשקשים קטנים המאפשרים לו להשמיע קולות מאיימים כאשר הוא חש בסכנה.

תזונתם של נחשי אפעה.

בטבע נחשי האפעה ניזונים מלטאות, פרוקי רגליים שונים, צפרדעים ומכרסמים. נחשי האפעה יוצאים לצוד את טרפם בשעות הלילה. נחשי האפעה אינם זקוקים למים ולמעשה מקבלים את כל הנוזלים הדרושים להם מן המזון ולכן הם יכולים לשרוד באיזורים יבשים במיוחד באופן יחסי בהם כמות המשקעים נמוכה.

רביית נחשי אפעה

בעונת הזיווג משחררת נקבת האפעה חומרים שונים המושכים את הזכרים אליה. משהחליטה להזדווג היא והזכר נכרכים זה סביב זה וממקמים את פתחי המין שלהם האחד מול השנייה והזכר מעביר אליה את זרעו אשר מפרה את הביצים שבגופה.

מרבית המינים של נחשי האפעה מטילים עד לעשרים ביצים מופרות אשר מהן בוקעות הוולדות אך ישנם מינים שונים אשר מטילים ולדות חיות לאחר שאלה בקעו מתוך הביצים עוד בתוך גוף הנקבה.

נחשי אפעה והאדם

נחש האפעה מסוכן מאד לאדם ויש להימנע מכל הניתן ממפגש עמו. נחשי האפעה ידועים בארס החזק שלהם ובנזק הגדול שהוא מסב לאדם בעת ההכשה על ידי גרימת שטפי דם רבים אשר יכולים להוביל עד למוות.

ארסו של נחש האפעה מוזרק משתי שיניים חלולות הנמצאות בקדמת החלק העליון של פי הנחש והם נפתחות רק בעת הכשה. בגופו של נחש אפעה ישנם כארבע מאות מיליגרם של ארס אך הוא ידוע כקטלני במיוחד.

במקרה של הכשה על ידי נחש אפעה יש לקבע את האיבר הנפגע כך שקצת התפשטות הארס בגופו יקטן ככל הניתן, לספק לו עירוי נוזלים באופן מידיי ולפנותו לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. בבית החולים יוזרק לנפגע נוגדן לארס אשר יבטל את השפעות הארס על גוף הנפגע . אין לבצע שום חיתוך באזור המוכש בניסיון להוציא דם אשר נפגע מהארס.

 

נחש למכירה

תחת ההגדרה של חיות בית נכללים כלבים, חתולים, דגים ולמעשה כל חיות הבית המוכרות לנו. בעבור חלקנו תחת הגדרה של חיות בית נכללים גם נחשים שונים ומיני זוחלים אחרים. קבוצת מגדלי הזוחלים הביתיים הולכת וגדלה עם השנים והיום כמעט בכל חנות ניתן למצוא נחש למכירה ובחיות מתמחות ניתן למצוא סוגי נחשים רבים, עכבישי טרנטולה ושאר בעלי חיים שמרביתנו לא היינו רוצים לפגוש בהם כלל וכלל.

איך בוחרים איזה נחש לגדל ?

הנקודה הראשונה בבחירת סוג הנחש לגידול הנחש הוא גודלו. אינכם רוצים לגדל נחש שיגיע לגודל עצום במיוחד אם אין בידכם את הציוד המתאים. הקפידו לברר את מזגו של הנחש לפני שתקנו אותו כדי לא להגיע למצב בו אתם מעוניינים ביחס רגוע יחסית ובוחרים בנחש בעל מזג חם ותוקפני.

איפה אפשר למצוא נחש למכירה?

כפי שציינו קודם היום ניתן כבר למצוא נחשים למכירה בחנויות חיות רבות ולמעשה החיפוש אינו צריך להיות קשה מידי. היות וחנויות החיות אינן מחזיקות כמויות נחשים גדולות בחנות מומלץ להתקשר קודם ולוודא כי הם מחזיקים את הנחש בו אתם מעוניינים .

במידה ואתם מעוניינים בנחש ספציפי תוכלו לנסות את מזלכם באינטרנט. ברחבי האינטרנט תוכלו למצוא נחשים מסוגים רבים ובגדלים שונים מוצעים למכירה באתרי מכירות שונים ובאתרים המיועדים לנושאי זוחלים.

איך בודקים נחש המוצע למכירה ?

כאשר אנו מגיעים לחנות חיות המציעה נחשים למכירה עלינו לזכור כי במרבית המקרים אנו קונים נחש צעיר במיוחד. לכן, מומלץ לבדוק כי הנחש אינו תוקפני וכי אינו פצוע בשום נקודה בגופו, שכן כל פציעה בגיל צעיר שכזה יכול להוביל לבעיות קשור בשלבים מאוחרים יותר. הקפידו לגעת בנחש וודאו כי עורו חלק ולא קיימת כל בעיה בקשקשת

וודאו עם המוכר מהו הגודל המירבי אליו יכול להגיע הנחש וכי הציוד שבידכם מתאים. בררו מהם תנאי ההאכלה שלו ומהי הטמפרטורה הנדרשת לו. כל מידע שיהיה בידכם יאפשר לכם להסב לזוחל סביבה מתאימה יותר לבית הגידול המקורי שלו בטבע ולהנות ממנו לזמן ארוך יותר.

במידה ומדובר ברכישה דרך האינטרנט מומלץ לשאול את כל השאלות המתאימות עוד בשלב הטלפוני לפני המפגש עם הנחש – כך תוכלו להחליט האם הנחש המדובר מתאים לגידול בתנאים שיש ברשותכם.

איזה ציוד יש להכין לפני שרוכשים נחש?

לפני שאתם רוכשים נחש וודאו כי יש בידכם טרריום או אקווריום ריק ובו פתחי איוורור שגם הנחש הצעיר לא יוכל לצאת דרכם ולברוח. בטרריום מקמו מצע כלשהו כמו דשא סינטטי או פתיתי עץ . לפני הרכישה וודאו מהי הטמפרטורה המומלצת בבית הגידול של הנחש הספציפי והקפידו לוודא כי ברשותכם אמצעים מתאימים לחימום הטרריום כך שהנחש יגדל בסביבה תקינה.

 

נחש שחור

בישראל ישנה אמרה ישנה ומוכרת כי נחש בצבע שחור אינו מסוכן. סברה זו מושתת על הנחש השחור המוכר בשם זעמן שחור אשר נפוץ למעשה בכל חלקי הארץ מבאר שבע ועד לחרמון. לצערנו הרב סברה זו אינה נכונה וישנם נחשים שחורים ארסיים במיוחד גם בשטחה של מדינת ישראל.

נחש שחור בצפון

כאשר אנו מדברים על נחשים שחורים בשטח מדינת ישראל החלוקה מבחינת רמת מסוכנותם לאדם תלויה באזור הגאוגרפי בו נמצאו. במידה ונמצאו בתחום שבין באר שבע צפונה קרוב לוודאי כי מדובר בנחש זעמן שחור שאינו ארסי .נחש זעמן שחור הוא למעשה הנחש הארוך והמוכר ביותר בארץ והוא מוכר בתחום החקלאות כמועיל במיוחד בהשמדת חולדות ועכברים.

נחש שחור בדרום

במידה ותתקלו בנחש שחור באזור הדרום או באזורי הבקעה עליכם להיזהר במיוחד שכן קרוב לוודאי שמדובר בנחש ארסי מהסוג פתן שחור או שרף עין גדי. נחש הפתן השחור מאופיין בארס קטלני במיוחד המשתרך לאורך של כמטר וחצי ומרבית פעילותו היא לילית. הפתן השחור מאופיין בכך שהוא מתחפר באדמה באמצעות ראשו. בישראל ידוע על מספר הכשות על ידי נחשי פתן שחור אך לא ידוע על מקרי מוות מהכשות אלו .

שרף עין גדי הוא למעשה הנחש השחור הארסי ביותר הנמצא בתחומי מדינת ישראל ובשל כך הוא כמובן גם המסוכן ביותר לאדם. שרף עין גדי מוכר גם בשם צפעון שחור והוא בעל שתי שיני ארס קטלניות במיוחד כאשר בעת הכשה הוא שולף רק את אחת משיניו מצידי ראשו . בשל כך לא ניתן לתפוס את הנחש מראשו בשום צורה. בארץ ידוע על מקרי מוות מהכשות של נחש שרף עין גדי.

מפגש עם נחש שחור

מרבית הסיכויים כי לא תתקלו בנחשים גם במידה וטיילתם באזורים שציינו אך במקרה ונתקלתם בנחש שחור זכרו תמיד כי ישנם נחשים שחורים ארסיים בארץ ועליהם לנקוט במשנה זהירות. במרבית המקרים הנחש יחליט לברוח מכם אך במידה והוא מתקרב אליכם אל תעשו תנועות פתאומיות ונעו לאחור בצורה איטית. אין לנסות לתפוס את הנחש בשום צורה שהיא ולפנות ללוכד נחשים בהקדם.

הכשה על ידי נחש שחור

במקרה של הכשה מנחש ארסי יש לקבע את האיבר המוכש בכדי למנוע התפשטות הארס ולפנות את הנפגע לטיפול רפואי בהקדם. ככל שהנפגע יגיע מהר יותר אל בית החולים כך סיכוייו להינצל גדולים יותר גם במקרה בו מדובר בהכשה על ידי נחש ארסי. ניסיון לחתוך את האזור המוכש ולמצוץ את הארס רק יוביל למצב קשה יותר.

נחש שחור בחלום.

היות ודמותו של הנחש השחור מאיימת כל כך שכאשר אנשים נתקלים בדמותו של נחש שחור בחלום הם מיידים נתקפים בחרדה. הנחש בבסיסו מסמל את שלב ההתחדשות בדומה לכך שנחש משיל את עורו ומתחדש. לצבעו של הנחש ישנה משמעות רבה ונחש שחור נתפס כהתחדשות או שינוי רע. אך, יתכן מאד כי הנחש השחור מסמל את הפחד שלנו משינוי כלשהו לכן מומלץ לבדוק באיזה חלק בחלום השתלב הנחש.

 

דו חיים

דו חיים (Amphibia) היא כינוי למחלקת חולייתנים בה נכללים בעלי חיים שונים אשר בתחילת חייהם חיים במים מתוקים ואילו לאחר הגעתם לבגרות הם יכולים לעזוב את הסביבה המימית לסירוגין ולהתקיים גם על היבשה.

בעלי החיים הדו חיים עדיין נזקקים לסביבה לחה כאשר הם נמצאים מחוץ למים ובכדי לאפשר זאת הם מפרישים על פני עורם ריר השומר על לחותו. במרבית המקרים השכבה הרירית תסייע לבעלי החיים ממחלקת הדו-חיים לבצע נשימה עורית אך ישנם גם דו חיים ששכבה זו מספקת להם הגנה היות והיא מכילה רעלנים שונים.

בעלי הדו חיים בעולם התפתחו מהדגים ועברו לחיות בסביבה יבשתית. אך , למרות זאת המעבר בין הסביבה המימית לסביבה היבשתית לא היה מושלם כלל ולכן עדיין בעלי החיים הדו חיים נזקקים לסביבה לחה במיוחד בכדי להתקיים מחוץ למים.

שהיית הדו חיים מחוץ למים מתאפשרת הודות לעובדה כי בנוסף לזימים המאפשרים להם נשימה בסביבה מימית הם בעלי ריאות המאפשרות להם לנשום אויר מחוץ למים. למרות זאת ישנם כמה מינים של דו חיים שאינם בעלי ריאות ומחוץ למים הם שורדים על ידי תהליך של נשימה תאית.

מאז שנות השמונים ניתן לראות קריסה של אוכלוסיות דו חיים שלמות במקומות שונים בעולם עד כדי כך שמינים שונים פשוט נכחדו מהעולם. תופעה זו משתלבת לתוך צמצום אוכלוסיית בעלי החיים הכוללת באופן גלובלי בשל צעדיו של האדם. השתלטותו על מקווי מים רבים, הקמת סכרים ותעשיה סביב אגמים נהרות וימים בשילוב עם ההתחממות הגלובלית הנובעת מפליטת גזי חממה מקטנה את שטח המחיה של אוכלוסיית הדו חיים

בשטחה של מדינת ישראל ישנם כיום כשבעה מינים שונים של בעלי חיים ממחלקת הדו-חיים. ביניהם ניתן למצוא את האילנית המצויה המכונה לרוב גם צפרדע ירוקה בשל הדימיון הרב בינה לבין הצפרדע, את הסלמנדרה הנפוצה אשר נמצאת בימים אלו בסכנת הכחדה ואת טריטון הפסים אשר דומה במראהו לסלמנדרה וגם הוא נמצא בסכנת הכחדה. את מרבית בעלי החיים הדו חיים בארץ נוכל למצוא בכל שטחה של מדינת ישראל סמוך למקווי מים ואזורים לחים

 

תוכי ג’קו

תוכי ג’קו הוא כינוי לתוכי אפרור אפריקני (Psittacus erithacus) ,מוצאו מאפריקה אך הוא נפוץ גם בקניה וטנזניה והוא נחשב לתוכי החכם ביותר בעולם. תוכי הג’אקו יכולים ללמוד עד שבע מאות מילים והוא מתאפיין ביכולת חיקוי מרשימה במיוחד.

מבנה גופו של תוכי ג’אקו

תוכי ג’אקומגיע לגודל של כשלושים וחמישה סנטימטרים ומשקל של כארבע מאות גרם. נוצות גופו בצבע אפור כהה ואילו נוצות הראש שלו מתאפיינות בצבע בהיר במעט מצבען של נוצות הגוף. המאפיין היחודי של תוכי הג’קו הוא צבען של נוצות הזנב המופיע בצבע אדום ולכן הוא בולט במיוחד. לא קיימים מאפייני גוף שונים לזכרים או נקבות ולמרות המידע על תוכי ג’קאו לא ניתן להבחין בין הזכרים לנקבות אלא על ידי בדיקת דם.

תזונתו של תוכי ג’אקו

בטבע, תוכי הג’קו ניזון בעיקר מפירות שונים כמו אגוזים, תמרים וענבים ומזרעים וירקות שונים. בשבי תזונתו שונה כמובן ומתבססת על מזון מוכן לתוכי ג’אקו הכולל גרעינים שונים. מומלץ לשלב בתזונה היומית של תוכי הג’אקו זרעים שונים ואפילו פיצוחים במידה קטנה ומפעם לפעם ניתן לספק לו גם שיירי בשר או לחם לבן.

גידול ביתי של תוכי ג’קו

תוכי ג’קו ידוע כתוכי חברתי במיוחד ולכן מומלץ למקם את הכלוב שלו במיקום בו ישנה פעילות רבה יחסית בשטח הבית. יש לשכן את התוכי בכלוב גדול מספיק כך שתוכי הג’אקו יפרוס את כנפיו במידה וירצה לבצע זאת ויש להוציא מהכלוב לפחות פעם בשבוע מהכלוב אך לוודא שאינו יכול לברוח מחדר דרך חלון פתוח.

תוכי ג’אקו מחלות

תוכי ג’אקו אינו מאופיין במחלות מיוחדות אך הוא יכול לסבול מכל מחלות התוכים המוכרות. מעבר לכך תוכי הג’אקו מאופיינים בתסמונת הלב השבור ובמידע והם אינם מקבלים מספיק תשומת לב הם עלולים לתלוש את נוצותיהם ולפגוע בעצמם. בנוסף , תוכי הג’אקו מאופיינים בבעיית סינדרום נשימתי הנגרמת מנגיף הקורונה.

מחיר תוכי ג’אקו

במידה ואתם מעוניינים לרכוש תוכי ג’אקו לגידול ביתי מוטב שתדעו שמחירו אינו זול ונע בין אלף וחמש מאות שקלים לבין אלפיים שקלים במידה ומדובר בתוכי ג’קו פראי ובמידה ותהיו מעוניינים בתוכי ג’אקו המאומן בהאכלת יד תאלצו להיפרד מאלפיים עד שלושת אלפים שקלים מבלי להחשיב את עלויות הכלוב והמזון.

 

תוכי אקלקטוס

תוכי אקלקטוס (Eclectus parrot) קיבלו את שמם היחודי מין המילה אקלקטי אשר משמעותה היא מפוצל. הסיפור מאחורי שמם מתבסס על מאפייני גופם אשר שונים לחלוטין בין הזכרים לנקבות. הזכרים של תוכי האקלקטוס מאופיינים בצבע ירוק בוהק ומרשים ואילו הנקבות מאופיינות בצבע אדום. הבדל זה גרם לחוקרים לחשוב כי מדובר בשני זנים שונים והם הפרידו בין שתי הקבוצות. רק לאחר שבטעות שולבו שתי הקבוצות החלו להופיע ביצים מופרות שהפכו לגוזלים

מבנה גופם של תוכי אקלקטוס

גודלם של תוכי האקלקטוס נע בין שלושים וחמישה סנטימטרים לארבעים סנטימטרים ומשקלם נע סביב חמש מאות גרם, כאשר הזן סלמון איילנד הוא הקטן ביותר ואילו הזן ווסמרי הוא הגדול ביותר. מבחינה חזותית קיימים הבדלים משמעותיים בין הזכרים לנקבות. לזכרים מקור בצבע בהיר יותר וצבעם ירוק לחלוטין למעט הראש ובית החזה אשר יופיעו בגוון אדום בדרך כלל אך נתון זה יכול להשתנות על פי הסוגים השונים. הנקבות מאופיינות בצבעי גוף בצבעים סגול ואדום ובמקור בצבע שחור.

קשה מאד להבחין בין הזנים השונים של תוכי האקלקטוס היות וההבדלים בינהם מינוריים. אך ,לעומת זאת קל מאד להבחין בין הזכרים לנקבות בשל הבדלי הצבעים הרבים.

סוגים של תוכי אקלקטוס

בטבע ניתן למצוא שמונה סוגים של תוכי אקלקטוס אשר כולם בעלי מבנה גוף דומה אך נבדלים אחד מהשני בצבעים השונים סביב עינהם או בזנבם. בין הסוגים הנפוצים ביותר נוכל למצוא את הזן רד סיידר אשר מאופיין בטבעת בצבע כחול סביב עינו ואת הזן ווזמרי אשר צבעו כולל גם את הצבע צהוב ואינו בעל טבעת בצבע כחול סביב עינו .

רביית תוכי אקלקטוס

תוכים ובעלי כנף מסוג אקלקטוס מגיעים לבגרותם המינים בגילאים שונים על פי הזנים השונים. צאצאי הזן ווזמרי יגיעו לבגרות מינית רק בסביבת גיל ארבע ואילו צאצאיהם של תוכי האקלקטוס מזן הסלומון איילנד יגיעו לבגרות מינית כבר בגיל שנתיים.

נקבת תוכי האקלקטוס תטיל כשתי ביצים מופרות עליהן תדגור כשלושים יום עד לבקיעת הגוזלים. הגוזלים עצמם ישקלו כשש עשרה גרם ביום בקיעתם ויעזבו את הקן לאחר כחודשיים וחצי.

גידול ביתי של תוכי אקלקטוס

תוכי האקלקטוס הם תוכים נפוצים בשל מזגם הרגוע באופן יחסית. אך , חשוב לציין כי במקרים רבים הנקבות נוטות להיות אגרסיביות יותר ובעבר נצפו מקרים בהם הנקבה הרגה את הזכר במקרה והם שוכנו ביחס באותו הכלוב. גודלו של הכלוב צריך להיות בגודל של מטר על מטר על מטר ומומלץ לבדוק אפשרות לחציצה בתוך שטח הכלוב על מנת שתוכלו להפריד בין הזכרים לנקבות במידה והנקבה תפתח תוקפנות. תזונתם במהלך גידולם בשבי צריכה להתבסס על מזון ציפורים, גרעינים שונים ופירות מידי פעם.

לתוכי האקלקטוס ישנה יכולת דיבור בינונית והם מדורגים במום השלישי בין התוכים בעלי יכולת הדיבור הטובה כאשר לפניהם ממוקמים תוכי האמזונה והג’אקו. במרבית המקרים הזכרים הם בעלי יכולת דיבור גבוהה יותר אך עדיין הם ידברו רק מספר מילים ויתכן ולא יוציאו אף מילה אנושית בכל מהלך חייהם

צב ים

צבי ים (Cheloniidae) הם למעשה צבים גדולים במיוחד במבנה הדומה מאד לצבי היבשה המוכרים לנו, אך, הם חיים בסביבה מימית בתחומי האוקיינוס. משפחת צבי הים כוללת כמה מין הצבים הגדולים ביותר המוכרים כיום לחוקרים. צבי הים משתייכים למעשה למחלקת הזוחלים בטבע ותנועתם חזרה אל הים לאחר שמבחינה אבולוציונית התקדמו החוצה ממנו נבעה בשל חשש מטורפים ומחסור במזון על פני היבשה.

מבנה גופם של צבי הים

צבי הים בדומה לצבי היבשה טועים על עצמם שיריון קשיח במיוחד המכסה את כל גופם למעט הגפיים והראש. בשונה מצבי היבשה הגפיים אינן בנויות כרגליים המיועדות להליכה על הקרקע בנויות למעשה כסנפירים בצורת משוטים רחבים המאפשרים את ההתניידות בסביבה המימית. בנוסף לסנפירים גם השריון עבר התאמה לשחייה בים במהלך האבולוציה ולשם כך הוא התארך והתחדד בקצהו לכדי צורה אווירודינמית יותר.

צבי הים, בניגוד לדעה הרווחת הם בעלי ריאות ונדרשים לעלות לשאוף מעל פני הים אחת לשעתיים במצב מנוחה או אחת לכעשרים דקות במידה והם במצב פעילות. גופם של צבי הים עבר למעשה התאמה מלאה לסביבה מימית והם מתקשים מאד לתפקד על פני הקרקע היות וחוש השמיעה והריח שלהם מוגבלים מאד מחוץ למים

תזונתם של צבי ים

תזונתם של צבי הים מתבססת על בעלי חיים השונים הנמצאים בסביבה המימית שלהם וכוללת בעיקר רכיכות שונות, דגיגים קטנים וסרטנים. במקרים בהם לא ימצאו מזון מן החי יוכלו לשרוד צבי הים בהתבססות על תזונה של צמחי ים שונים הפזורים ברחבי האוקיינוסים .

רביית צבי ים

כאשר אנו מדברים על הליך הזדווגותם של צבי הים ישנם כמה וכמה פרטים מעניינים וייחודיים בתהליך ההזדווגות. הנתון המעניין ביותר ביחס לצבי הים הוא העובדה כי אצל הזכרים איבר המין נמצא בזנב וכאשר הזכר מעוניין בנקבה כלשהי הוא מתחיל בהליך חיזור אשר כולל נשיכות רבות בצוואר הנקבה. הליך הזיווג יארך עד כשמונה שעות במהלכן הזכר נמצא מעל לנקבה.

במהלך ההזדווגות יופרו הביצים הנמצאות בגוף הנקבה אותן תמליט הנקבה בין החודשים מאי לספטמבר בדיוק בנקובה ממנה היא בקעה מהביצה. מיקום ההמלטה יהיה כמה מטרים מהחוף לתוך היבשה ובתוך בור ייעודי אותו תחפור הנקבה. מהרגע בו יסתיים תהליך הטלת הביצים  הנקבה תחזור לים ולא תראה עוד את צאצאיה .

מרבית מהצאצאים לא יזכו אפילו לבקוע מבין הביצים היות ואלה פשוט יאכלו על ידי טורפים שונים כמו שועלים לדוגמא. מי שכן יצליח לבקוע מהביצה לאחר חודשיים שלמים יידרש להגיע אל הים בעצמו ולהתחיל את חייו באופן עצמאי.

סוגים של צבי ים

ברחבי העולם ניתן למצוא כיום כשבעה סוגים של צבי ים כאשר בשטחים הימיים הסמוכים לחופי מדינת ישראל ניתן למצוא שלושה מינים של צבי ים:

צב ים קרני (Eretmochelys imbricate) צב הים הקטן ביותר אשר אורכו מגיע לכתשעים סנטימטרים ומשקלו מגיע בשיא לשבעים וחמישה קילוגרמים. בשל ממדיהם הקטנים הם מצליחים להגיע למהירות שחיה של שלושים וחמישה קילומטרים לשעה. בארץ ניתן למצוא את אוכלוסיית צבי הים הקרניים באזור מפרץ אילת.

צב ים גילדי  (Dermochelys coriacea) – בין צבי הים הגדולים ביותר בעולם אשר קיבל את שמו בשל הגדלים המצויים על גופו. צב ים גילדי יכול להגיע למשקל של כתשע מאות קילוגרמים ואורכו יגיע עד לשלושה מטרים ותפוצתו בסמוך לחופי מדינת ישראל נמוכה יחסית אך ניתן למצוא אותו בכל הימים הטרופיים בעולם.

צב ים חום (Caretta caretta) מין של צב ים הנמצא בסכנת הכחדה. הוא מאופיין בצוואר רחב מאד ויכול להגיע למשקל של תשעים קילוגרמים. צב ים חום ניזון בעיקר מסרטנים , דגיגים ורכיכות. בטבע תוחלת החיים שלו מגיעה לכשלושים שנים ואילו בשבי נצפו פריטים שהגיעו גם לגיל חמישים.

הצלת צבי ים

בכל נקודה על פני כדור הארץ ישנם טורפים רבים לאוכלוסיית צבי הים ומדובר בטורפים טבעיים במערכת האקולוגית בטבע. מלבד הטורפים הטבעיים האדם צד את אוכלוסיית צבי הים הבוגרת למאכל ושימושים שונים בשריון ובמיקומים שונים אף נאספות הביצים לצרכי מאכל.

מלבד הפעולות האקטיביות לציד צבי הים ברחבי העולם ישנם כמה וכמה פעולות שהתוצאות העקיפות שלהן מובילות למוות של אוכלוסיית צבי הים בעולם.  זיהום של שטחים נרחבים באוקיינוס משפיעה אוכלוסיית צבי הים ומובילה למוות מחומרים כימיים המוזרמים לים או מפרטי פסולת שונים כמו שקיות ניילון המובילות לחנק.

נקודה נוספת הפוגעת בצבי הים היא הבניה הרבה בשטחי החוף בעולם ובמיוחד במדינת ישראל. פעולות מסוג זה ועבירות על חוק הבנייה בחופים מקטינים את אזורי ההמלטה האפשריים ובכך למעשה מצמצמים את יכולת ההתרבות של צבי הים.

בארץ, פועלת כל העת רשות הטבע והגנים במאמץ לטפל באוכלוסיית צבי הים בשטחי מדינת ישראל. בשנת אלף תשע מאות תשעים ותשע הוקדם המרכז הארצי להצלת צבי ים בו מטופלים צבי יפים פגועים שנמצאו בים או כאלה שנפלטו לחוף במצב קשה. לאחר טיפול ושיקום מוחזרים צבי הים אל ים להמשך חייהם.

בנוסף לכך רשות הטבע והגנים מכריזה על חופים שלמים כשמורות טבע וגנים לאומיים ובכך מאפשרת הגנה על רצועת חוף מוגדרת לאורך זמן מבחינת בניה על החוף , לינה על החוף בתקופות הסמוכות לעונת ההמלטה וכדומה.

צב ים בחלום

ייחודו של צב הים גורם לכך שלעיתים אנשים שונים בתקופות שונות נתקלים בדמותו במהלך חייהם. כאשר צב ים מופיע בחלום יש להבדיל בין שני מקרים. המקרה הראשון הוא מקרה בו צב הים מוצג ללא קשר לסביבה הטבעית שלו. במקרה שכזה יתפרש סמלו של צב הים כמעיד על סכסוך או מאבק מסוים בעל קשר עקיף או ישיר לענייני אהבה או לענייני כספים הקשורים לאדם החולם את החלום .

המקרה השני הוא מקרה בו צב ים בחלום אך הוא מופיע בסביבתו הטבעית. במקרה זה מעיד סמלו של צב הים כי האירועים להם מייחל החולם יתגשמו. במקרה זה במידה והצב מופיע על גבו בסביבתו הטבעית מדובר במשמעות הפוכה כלומר החולם נמצא בפרשת דרכים בחייו ולא יזכה לממש את רצונותיו ומטרותיו.

 

צב סודני

צד סודני הוא למעשה כינוי לצב יבשה דרבני ( Geochelone Sulcata) והוא נחשב לאחד מהצבים הגדולים בעולם אחרי הצב גלפאגוס וצב היבשה הענק. צב סודני נפוץ בכל יבשת אפריקה מלוב ועד לנמיביה ושטחי דרום היבשת ונצפו בעבר פריטים שהגיעו עד לגיל של תשעים וחמש שנים.

מבנה גופו של צד סודני דורבני

צבי הים הדורבניים יכולים להגיע למשקל של כמאה וחמישה עשר קילוגרמים ולאורך של מאה שלושים סנטימטרים. למרות נתון מרשים זה מרבית מצבי הים הדורבניים מגיעים למשקל הנע בין עשרים ושישה קילוגרמים לחמישי קילוגרמים.

מבנה שריונו מורכב מלוחיות קטנות אשר בולטות החוצה בצורת דברנים והוא יופיע בצבע חום בהיר עד צהוב בהיר. על גבו יופיע קוים דקים בצבע חום אשר יהפכו לשחורים בהגיעם לבגרות ויהפכו לאפורים ככל שיעברו השנים.

תזונתו של צב דרבני

במרבית המקרים נבחין בצב סודני באזורים מדבריים ביבשת אפריקה ולכן הוא אינו בררן בין ירקות או פרחים למאכל , פשוט משום שהם מעטים מאד. צבים סודרים נהנים במיוחד מצמח הקקטוס שגדל בשטחים מדבריים ואינו זקוק למים. הקקטוס מספק לצב הסודי כמויות נוזלים גדולות ובמקביל הם משלמים את תזונתם משורשים צמחים שונים המספרים להם מינרלים וחלבונים.

תהליך הרבייה של צב סודני

צבים סודנים מגיעים לבגרותם המינית לאחר כחמש שנים. ניתן לראות זאת בבירור על גבם כאשר הלוחיות המרכיבות את השריון מגיעות לגודל של כשלושים סנטימטרים. תקופת הייחום של הצבים הסודנים נעה בין חודש דצמבר למרץ ובתקופה זו הופכים הצבים לתוקפנים יותר ובין הזכרים נערכים קרבות עקובים מדם כאשר השריון משמש להם ככלי נשק.

הזכרים מחזרים אחר הנקבות על ידי הקשת שריונם על שריונה של הנקבה כמה פעמים, תוך ניסיון לעלות על גבה. במהלך הזיווג מופרות הביצים הנמצאות בגוף הנקבה והיא עוזבת לדרכה. משלב זה מפחיתה הנקבה בצריכת המזון ומחפשת אחרת מקום בטוח להטיל את ביציה בעתיד.

לאחר כשישים יום מגיעה הנקבה לנקודת ההמלטה וחופרת גומות בעומק של כחמישה עשר סנטימטרים. הנקבה ממליטה את הביצים לגומות ומכסה אותם בחול. בתהליך ההטלה הנקבה מטילה כמות ביצים גדולה יחסית היות ומרביתם לא ישרדו וימותו על ידי טורפים.

צב סודני והאדם

אורך חייו הארוכים של צב היבשה הדרבני הפכו אותו ליעד מבוקש בסחר וציד חיות בר באופן לא חוקי. עובדה זו הפכה את הצבים לחיה מוגנת עם השנים בכל המדינות בהן הוא נפוץ. גם שינוי מהותי זה לא סייע בשמירה על אוכלוסיית הצבים הסודנים והציד עדיין נמשך.

בתרבויות שונות ברחבי יבשת אפריקה נתפסים הצבים כישות מגדרת בין בני האדם הנמצאים בעולם הגשמי לבין האלים. בשל עובדה זו רבים מראשי הכפרים המשתייכים לתרבויות אלו מחזיקים בצב סודני כאמצעי לתקשורת בין בני האדם לבין אבות השבט הקדומים. במדינת סנגל למשל, נפוצה דת הדוגון , בה הצב מסמל גם אושר, פוריות ואריכות ימים.

 

תוכי ארה

תוכי הארה (Ara) נחשבים לתוכים הגדולים ביותר מבין כל התוכים הקיימים. תוכי הארה נפוצים במיוחד באזורי דרום וצפון אמריקה ותוחלת החיים שלהם יכולה להגיע על לתשעים שנים ויותר אך מרביתם אינם שורדים יותר מעשרים שנים בשל פגיעות מטורפים שונים.

מבנה גופם של תוכי ובעלי כנף מסוג ארה

משקלם של כל המינים נע סביב קילו אחד וגודלם הממוצע הוא כשבעים וחמישה סנטימטרים ללא הזנב הארוך.  ישנם מינים רבים של תוכי ארה אשר חלקם נכחדו עם השנים וההבדל המרכזי ביותר ביניהם הוא למעשה הוא צבע נוצותיהם.  נוכל למצוא את תוכי ארה הענקי המופיע כמעט כולו בכחול ומתאפיין בטבעת צהובה סביב אינו ומקורו ומנגד לראות את תוכי הארה אדומת חזה המופיעה עם כנפיים כחולות ירוקות ,חזה אדום ונוצות ראש ירוקות.

תוכי הארה מאופיינים במקור גדול ועשה המקל עליהם בפיתוח פרות קשים וגרעינים שונים ומסייעות להם לטפס על ענפי עצים שונים. בנוסף למקור החזק מתאפיינים תוכי הארה ברגליים כאשר שתי אצבעות פונות קדימה ושתי אצבעות פונות לאחור בכדי לאפשר להם תפיסה טובה של גזעים וענפים.

אופיו של תוכי ארה

תוכי הארה הם תוכים ידידותיים אשר אוהבים משחקים ויחס רב ולכן חשוב לספק להם תשומת לב רב כל העת. אופיו של תוכי הארה משתנה בין מין אחד לאחר כאשר תוכי הארה ירוק הכנף ותוכי הארה החול-צהוב נחשבים לתוכי בעלי האופי הרגוע ביותר ולכן הם המומלצים ביותר לגידול ביתי.

חשוב מאד לזכור כי אסור לתת יותר מידי תשומת לב לתוכי הארה פשוט משום שהם יתחילו לדרוש אותו ולצווח בקולי קולות בכל פעם שירצו ליטוף או לצאת מהכלוב

רביית תוכי ארה

תוכי הארה הם תוכים מונוגמיים, כלומר תוכים אשר מקיימים יחסי מין עם בן זוג אחד בלבד בכל מהלך חייהם. למרות זאת הם עדיין שומרים על מבנה הלהקה ודואגים אחד לשני ומאכילים ולטפים את הצאצאים בלהקה. הפרדה של אחד מהתוכים מתוך הלהקה יוביל למוות בטוח.

הקינון של תוכי הארה בטבע נעשה במקומות אפלים וחשוכים כמו גזעי עץ חלולים במערות או בכוכים שונים ברחבי היקר. בקן עצמו מטילה הנקבה שתי ביצים בשנה אחת אשר דומות מאד לביצי תרנגולת עליהן היא דוגרת במשך כשלושים יום. בכל מהלך הדגירה הזכר אחראי על אספקת מזון לנקבה. לאחר שהגוזלים בוקעים שני ההורים אחראים על טיפול בצאצאיהם ואספקת מזון.

גידול ביתי של תוכי ארה

כפי שציינו בחלק קודם במדריך הזנים המתאימים ביותר לגידול ביתי מבין הזנים השונים של תוכי הארה הם ארה צהובה כחולה וארה ירוקת כנף, בשל אופיים הרגוע. מומלץ לשכן את תוכי הארה בכלוב גדול דיו כדי שהתוכי יוכל לפתוח את כנפיו ומומלץ לשכן את תוכי הארה בזוגות או בקבוצות גדולות יותר במידה והדבר אפשרי מבחינת מחיר.

תוכי הארה נחשבות לחיות ידידותיות בעלות כושר דיבור בינוני ומומלץ למקם את הכלוב שלהם במקום בו תמיד ישנה פעילות בכדי שהתוכי יקבל הרבה תשומת לב. תוכלו לעבור לשלב אילוף תוכים בכדי לשפר את יכולות הדיבור שלו אך אל תצפו כי רמת הדיבור אליה יגיע תתאם את רמתו של תוכי ג’אקו למשל.

תוכי ארה מחיר

אחרי כל המידע על תוכי ארה שהצגנו וודאי עולה השאלה מהו מחירו של תוכי ארה. מין הראוי להבדיל בין תוכים רגילים הנקראים תוכים פראיים שאינם מורגלים להאכלה וגדילה בכלוב ביתי ותוכים המאומנים להאכלת יד אשר מורגלים להאכלה ידנית וגידול ביתי. מחירו של תוכי ארה שאינו מאומן יכול לנוע בין חמשת אלפים שקלים לעשרת אלפים שקלים ומחירו של תוכי מאומן נע בין שבעת אלפים לשתיים עשרה אלף שקל אך כמובן שהשמיים הם הגבול ולגיל, יכולת דיבור ויופי ישנה השפעה רבה על המחיר הסופי.

 

נחשים ארסיים

קבוצת נחשים ארסיים בעולם כוללת רק כארבע מאות נשים מתוך כאלפיים ושלוש מאות נחשים הקיימים בעולם. קבוצה קטנה יותר של נחשים ארסיים בארץ ישראל כולל רק תשעה נחשים אסיים הפזורים על פני כל שטחה של מדינת ישראל אך נפוצים בעיקר בחלקה הצפוני ובחלקה הדומי של מדינת ישראל.

אילו סוגי ארס ניתן למצוא בנחשים ?

למרות שהדעה הרווחת היא כי כל הנחשים הארסיים הם בעלי אותו הארס וגורמים לאותה פגיעה , הרי שהדבר אינו נכון כלל ומתבסס על הפחד הגדול מנחשים. את קבוצת הנחשים הארסיים נוכל לחלק לשלוש קבוצות שונות על פי סוג הארס שהם מפיקים ועל פי הפגיעה שהוא גורם לגורם המוכש.

הקבוצה הראשונה היא קבוצת הנחשים בעלי ארס מסוג Hemotoxic אשר משפיע על הלב ועל כלי הדם. הקבוצה השנייה היא קבוצת הנחשים המפיק ארס מסוג Neurotoxic המשפיעה על מערכת העצבים והמוח.

ואילו הקבוצה השלישית מכילה ארס מסוג Cytotoxic הגורם לנזק הקל ביותר והוא בעל השפעה נקודתית  באזור הנשיכה ואינו גורם למוות. ישנם בעלי סוג אחד אחד אך ניתן למצוא נחשים שונים המפיקים בגופם כמה וכמה סוגי ארס כדי לגרום לפגיעה קטלנית יותר.

כיצד פועל ארס הנחש?

גם כאן קיימת אותה החלוקה ואנו נתייחס אליה כארס הפועל במערכת הלב וכלי הדם, ארס המשפיע על מערכת העצבים והמוח וארס נקודתי.

ארס הפוגע במערכת הלב וכלי הדם גורם למעשה לעליה גבוהה במיוחד ביכולת הקרישה של הדם. במצב שכזה כל האזור המוכש והאזור אליו הגיע הארס הופך להיות קריש דם גדול ומוצק וחלקים ממנו יכולים להגיע ללב או למוח ולהוביל להתקף לב, שבץ וגורמי מוות נוספים.

ארס הנחש אשר פועל על מערכת השרירים והמוח פועל באופן שונה. סוג ארס זה פוגע בהולכה של המערכת העצבית בגוף ולמוח ולמעשה משתק את פעילות השרירים באופן איטי עד כדי מוות. במידה והארס מגיע למוח הוא יהרוס את תאי המוח עד למצב של מוות מוחי.

ארס נקודתי אינו גורם למוות במרבית המקרים אך יוביל להרס התאים בסביבת אזור ההכשה באופן שיופיעו שטפי דם רבים, אדמומיות ונפחות. גם במקרה שכזה יש לפנות את הנפגע מיד לבית החולים לקבלת טיפול רפואי.

כיצד נחש מכיש ?

כאשר מכיש הוא משתמש למעשה בשתי שיני הארס שלו הנמצאות בחלק העליון של הפה. שיני הארס הן שתי שינים חלולות המחוברות לבלוטות ארס הנמצאות בחלקו האחורי של ראשו. השיניים נמצאות במצב מקופל כאשר אינו מעוניין לתקוף ורק בעת פתיחת פיו לתקיפה נשלפות השיניים וננעצות בגוף הקורבן.

כאשר השיניים חודרות אל גוף הקורבן הן מפרישות טיפת ארס אחת או כמה בודדות לכל היותר. בגופו של בעל חיים קטן התגובה לארס גם בכמות קטנה שכזו תוביל למוות בתוך שניות. לאחר שהנחש יוודא כי בעל החיים אכן מן הוא יוכל לאכול אותו בשלמותו .

מה ניתן לעשות בהכשת נחש ?

בעת הכשת נכון יש לקבע תחילה את האזור המוכש בכדי למנוע תנועה כמעט לחלוטין. זאת, על מנת לצמצם את התפשטות הארס בגוף הנפגע. לאחר מכן יש לפנות את הנפגע בדחיפות לקבלת טיפול רפואי גם יזכה לקבל טיפול רפואי ונוגדן מתאים לארס הנמצא בגופו. במידה ולא זיהיתם את הנחש ניתן יהיה לאפיין את סוג הארס של הנחש המכיש וזאת על פי הסימנים הפתולוגיים בגופו של האדם המוכש.

חל איסור חמור לחתוך את האזור המוכש ולנסות לסחוט את הארס החוצה מגופו. חל גם איסור חמור בהגדרת משקאות חמים, משקאות הכוללים קפאין או משקאות אלכוהוליים לנפגע. שכן, כל משקה כזה יאיץ את קצב פעילות ליבו ובכך יגדיל את היקף התפשטות הארס בגופו.

נסו לזהות את סוג הנחש אך לעולם אל תנסו לתפוס אותו מחשש שתוכשו גם אתם.  הקפידו לעודד את הנפגע ולהרגיע אותו בכדי להאט את קצב פעילות ליבו. זכרו תמיד כי סימני ההכשה מופיעים בין חמש דקות לשלושים דקות מרגע ההכשה ומוטב לפנות לפינוי רפואי כבר בשניות הראשונות לאחר ההכשה.

נחשים ארסיים בישראל

בישראל ישנם שמונה סוגים של נחשים ארסיים ומדווחות כשלוש מאות הכשות מידי שנה אך רק אחת מהן מסתיימת במוות בממוצע. חשוב מאד להכיר את זני הנחשים הארסיים בישראל לפני שיוצאים לטבע.

הנחשים הארסיים הנפוצים בישראל הם :

  • צפע חרמון – נפוץ בכל אזור החרמון
  • צפע ארץ ישראלי – נפוץ בכל תחומי הארץ
  • פתן שחור – נפוץ באזור בקעת הירדן וים המלך
  • שפיפון – נפוץ באזור הדרום, שדה בוקר ומכתב רמון .
  • שרף עין גדי – נפוץ באזור הערבה ואזור עין גדי .
  • עכן גדול – נפוץ באזור אילת והערבה
  • עכן קטן – נפוץ באזור אילת והערבה

 

גידול זוחלים

גידול זוחלים ביתי הוא תחביב שתופץ תאוצה בשנים האחרונות. רבים בוחרים בזוחלים כחיית מחמד לגידול ביתי בשל הרצון העז לגדל חיה מיוחדת , כזו אל ניתן למצוא בכל בית. היום ניתן למצוא בחנויות החיות ציוד רב ומידע על גידול נחשים, גידול לטאות או כל בעל חיים הנכלל תחת מחלקת הזוחלים.

בית הגידול – טרריום

מרבית ממגדלי הזוחלים באופן ביתי דואגים לגדל את הזוחלים בטרריום. בצורתו החיצוני הטרריום אינו זונה מהאקווריום אך האקווריום מיועד ליצירת בית גידול בסביב מימית – אקווה ואילו הטרריום מיועד ליצירת בית גידול הכולל אדמה ושמו נגזר מהמילה טרה.

לפני שאתם מגיעים לשלב רכישת טרריום הקפידו לחקור מעט על הזוחל אותו תרצו לגדל בטרריום. הקפידו לוודא כי גודלו של הטרריום יאפשר לכם להחזיק בזוחל גם כשזה יגדל למימדים גדולים יותר מכפי שקניתם אותו.

דוגמא טובה לכך היא גידול לטאה. מרבית מהאנשים מגדלים לטאה שמצאו מחוץ לבית או כזו שרכשו בחנות בחיות בטרריום קטן. הלטאה גודלת למימדים גדולים בהכרה ממה שאנו מכירים ולמעשה תתחיל לנגוח בזכוכית עד שתשבור אותה גם אם הדבר יוביל למותה.

המצע בבית הגידול של הזוחלים

המצע בבית הגידול צריך לדמות בעבור הזוחל את הסביבה הטבעית שלו אך כמובן צריך עדיין להיות בר ניקוי ברמה שבועית לפחות. תוכלו להשתמש בשבבי נשורת או דשא סינטטי בשביל להעניק לזוחל תחושה ביתית אך הקפידו לוודא כי המצע אינו דק או חד מידי בכדי שלא לפצוע את הזוחל . מי מכם שיחפוץ בכך יוכל למצוא בקלות מצע ייעודי לגידול סוגי זוחלים שונים בעלות גבוהה יותר אומנם אך בעל יתרונות רבים.

טמפרטורה בבית הגידול של הזוחלים

הטמפרטורה בבית הגידול צריכה לנוע במרבית המקרים בין עשרים ושתיים לעשרים ושמונה מעלות בהתאמה לסוג הזוחל אותו אתם מגדלים. את משימת חימום הטרריום ניתן לבצע באמצעות אבן חימום קרמית יעודית לטרריום או אבן חום דקורטיבית יותר

מי מכם שירצה לחסוך יכול בהחלט להשתמש בסדין או כרית חשמלית כאמצעי חימום של הטרריום. אמצעי זה אומנם זול ונגיש אך הוא יכול להוביל למצב של חימום יתר ויש לוודא תחילה כי הזוחל שאתם מגדלים אינו סובל מכוויות במקרה של חימום יתר.

כדי לוודא כי על העת הטמפרטורה במצב תקין תוכל להשתמש במדחום ייעודי. תוכלו למצוא מדחום דיגיטלי המוצמד לזכוכית הטרריום או במקום מדבקה אותו תדביקו תדביקו על הזכוכית והוא יסמן בעבורכם את הטמפרטורה על גבי סקאלת צבעים. נושא הטמפרטורה הוא נושא חשוב במיוחד ומומלץ לוודא כל העת כי הטמפרטורה בטרריום תקינה בעבור הזוחל שלכם

תאורה בבית הגידול של הזוחלים.

בטרריום הקפידו לשלב שתי סוגי מנורות. האחת היא מנורה לבנה שתפיק אור בעבור הזוחל וגם בעבורכם כמובן ואילו המנורה השנייה צריכה להיות מנורה אולטרה סגולה המדמה בעבור הזוחל את פעילות השמש. למרות המנורה האולטרה סגולה המשולבת בטרריום תאלצו להשלים לזוחל שלכם ויטמינים שונים החסרים לו היות ולא מדובר באור שמש אמתי.

לחות בבית הגידול של הזוחלים.

ישנם לא מעט זוחלים הזקוקים לאחוזי לחות גבוהים בבית הגידול שלכם. במידה ואתם מגדלים זוחל שכזה תוכלו לרסס מים באמצעות מכשיר יעודי כמה פעמים בתוך חלל הטרריום על מנת לשמור על רמת לחות גבוהה.

חשוב לציין כי חלק מהמים שיהיו במיכל השתיה של הזוחל יתאדו באופן טבעי ויוסיפו ללחות. בכדי לשמור על רמת לחות סבירה בעבור הזוחל שלכם מומלץ להשתמש במד לחות באופן הדומה לשימוש במד טמפרטורה.

תזונה, ניקיון ותחזוקה של טרריום

התזונה בעבור הזוחל משתנה כמובן בין זוחל לזוחל וכך גם תקופת ההאכלה וכמות המזון.  חשוב להעניק לזוחל כמות נוזלים מספקת בהתאמה לצרכיו בכלי שתיה קטן בו גם יוכל לקרר את גופו בעת הצורך. במידה והזוחל שלכם מקבל מזון חי כמו עכברים לדוגמא הקפידו לוודא כי הזוחל יכול לבלוע את הטרף בשלמותו מבחינה פיזית וודאו תמיד כי אינכם משאירים את הזוחל עם הטרף מבלי השגחתכם פשוט משום שיתכן והוא עצמו יהפוך לארוחה על ידי הטרף.

הניקיון בכלובו של הזוחל היא נקודה חשובה מאד. הקפידו לנקות את הטרריום לפחות פעם בשבוע לפחות ואל תתעצלו לנקותו יותר פעמים במידה וכמות הצרכים בטרריום גבוהה. זילזול בשלב זה יוביל לזיהומים ומחלות שונות אצל הזוחל שלכם והדבר עלול כמובן להוביל גם למוות.

הנושא האחרון בו נדון הוא תחזוקה שוטפת של הכלוב. הקפידו לוודא כי אין פתחים דרכם יכול לברוח הזוחל או חלקים בעייתים בתוך הטרריום מהם יכול להיפצע הזוחל. במקרה בו הזוחל מנסה לצאת החוצה ומנסה לפרוץ את דרכו החוצה דרך הזכוכית אל תנסו לתקנה אלא העבירו את הזוחל לטרריום גדול יותר.

 

תוכי קוואקר

תוכי קוואקר (Myiopsitta monachus) מוכר בשפה העברית בתור דררה אפורת לחי או בכינוי שדבק בו לאורך הזמן – תוכי הנזיר. תוכי הקוואקר נפוצים באזורים שונים כלהקות תוכים ביבשת דרום אמריקה אך ישנם גם אזורים בהם הוא ניצוד על ידי גורמים שונים ולמעשה כמעט ונכחד.

מבנה גופם של תוכי קוואקר

תוכי הקוואקר נחשבים תוכים קטנים והם מגיעים למשקל של כמאתיים וחמישים גרם ולאורך של כשלושים סנטימטרים. מרבית חלקי גופו של תוכי הקוואקר מכוסה בנוצות בצבע ירוק בהיר בעור הצוואר והבטן מופיעים בצבע אפור בהיר וכמעט לבן. עיניו של תוכי הקוואקר שחורות ומקורו קטן אומנם אך חזק במיוחד.

הזכרים והנקבות זהות לחלוטין ועל מנת לערוך זיהוי של המין יש לערוך בדיקת דם. למרות נתון זה, ניתן להעריך מי מן הפריטים צעיר יותר הודות לעובדה שאצל תוכי קוואקר צעירים המצב ירוק יותר.

תזונתם של תוכי קוואקר

בטבע, תזונתם של תוכי הקוואר מושתתת על זרעים, ירקות , פירות ודגנים ואף מיני פרחים ותולעים הנמצאים בתפוצה רחבה. בניגוד לתזונתם בטבע , בשבי , תזונתם היומית מתבססת על מזון תוכים תעשייתי, גרעינים  ותוספות מינרלים שונות.

חשוב מאד לא לספק לתוכי מזונות שונים מעולמם של בני האדם. אבוקדו , שוקולד או עגבנייה עלולים לגרום להרעלת מזון קשה אצל התוכים. אך, לעומת זאת חסילונים יסייעו מאד להתפתחותם של תוכים צעירים. לכן מומלץ להתייעץ עם הוטרינר לפני שילוב של כל מזון חדש.

רביית תוכי קוואקר

רביית תוכי קוואקר מתרחשת בעיקר בטווח החודשים שבין חודש נובמבר לחודש מרץ. בתקופה זו נוכל לראות את הזכרים מחזרים אחרי הנקבות על ידי ריקודים וצפצופים.  בתהליך ההזדווגות יופרו הביצים הנמצאות בגוף הנקובה אותן תטיל הנקבה ותדגור עליהן במשך כעשרים ושלושה ימים עד לבקיעתם.

גידול ביתי של תוכי הקוואקר

תוכי הקוואקר ניתן לגידול ביתי באופן קל יחסית. מומלץ לשכן את התוכי בכלוב גדול יחסית כדי לאפשר לתוכים תנועה בתוכו. חשוב מאד לרפד את תחתית הכלוב בנייר עיתון או חומר מתכלה אחר ולהחליף אותם אחת לשבוע או מוקדם יותר במידה והם מלוכלכים מצרכיו של התוכי. יש לשמור על תזונה מותאמת ולא להאכיל את התוכי באוכל ביתי כדי למנוע פגיעה בתוכי עצמו.

סוגי תוכים

כל התוכים הקיימים נכללים תחת סדרה אחת במחלקת העופות וכמעט כולם מתאפיינים בצבעים מרהיבים. בשל עובדה זו הפכו התוכים לחיית מחמד אשר רבים בוחרים לגדל אותה בגידול ביתי. ישנם כמה מאות מינים של תוכים הפזורים ברחבי העולם על פני אזורים שונים ולכל אחד צורה , צבע והתנהגות שונים

תוכים – מידע

כיום ניתן למצע מידע רב כמעט על סוגים של תוכים ברחבי האינטרנט  די בקלות ולבחור את התוכי המתאים לכם ביותר לגידול ביתי כמעט ללא מאמץ. המגוון הרחב יאפשר לכם לבחור בין תוכים קטנים כמו תוכונים או פינקים במידה ואתם מעוניינים לגדל כמה תוכים בכלוב בודד לבין תוכי קקדו או תוכי ג’אקו במידה ואתם מעוניינים לגדל תוכי אחד מרשים וגדול.

תוכים האכלת יד

במידה ואין בידכם ניסיון בגידול תוכים חשוב שתבחרו בתוכים הנכללים תחת הקטגוריה תוכים האכלת יד. תוכים הנכללים בקטגוריה זו הם תוכים שעברו אימון ולמעשה מסוגלים לאכול מכף ידכם מבלי לתקוף אתכם. חשוב לשים דגש על נקודה זו שכן אחרת אתם עלולים להיות מותקפים על ידי התוכי כאשר תכניסו את ידכם לכלוב רק במטרה להאכילו.

תוכים מדברים

רבים מכם וודאי התעניינו בגידול של תוכים מדברים בבית בשל האטרקציה הייחודית שבדבר. בקבוצה זו תמצאו תוכים כמו תוכי ג’קו אשר מפורסם ביכולת הדיבור גבוהה שלו אשר בעזרתה הוא יכול ללמוד עד כשבע מאות מילים שונות ולצטט משפטים שונים. בקבוצה תוכלו למצוא גם את תוכי האקלקטוס אשר ניחנים ביכולת דיבור בינונית שאומנם נמוכה ברמתה מזו של תוכי הג’אקו אך היא עדיין מרשימה בהחלט.

חשוב לציין כי במרבית המקרים התוכים יעתיקו משפטים ומילים שונות מבני האדם הסובבים אותם. ניתן כמובן ללמד תוכים גם מילים ייחודיות או משפטים מורכבים יותר אך כמובן שהדבר דורש אימון וזמן ממושך יותר.

סוגי תוכים למכירה

בין סוגי התוכים הרבים שתמצאו בוודאי בחנויות החיות השונות תוכלו למצוא גם את המינים הבאים:

דררה (Psittacula krameri) – תוכי קטן יחסית בגודל של כעשרים ושלושה סנטימטרים המופיע בצבע ירוק. תוכי הדררה הגיעו מדרום מזרח אסיה והם השתכנו כדרך קבע בארץ וניתן לראות אותם במקומות שונים בארץ. תוחלת חייה בגידול ביתי יכולה להגיע עד לעשרים שונים

 קוקטייל (Nymphicus hollandicus) – תוכי בגודל בינוני של כשלושים סנטימטרים המופיע בצבע אפור כשעל ראשו ציצית צהובה. הקקדוים הגיעו מיבשת אוסטרליה ויכולים לחיות בשבי בין עשרים לשתיים עשרה שנים. לתוכי הקוקטייל אין יכולת דיבור טובה.

 קקדו (Cacatua alba) – תוכי גדול ומרשים במשקל של כשמונה מאות גרם המופיע בצבע לבן והוא בעל כרבולת לבנה הנפתחת ברגעי שמחה או פחד. תוכי הקקדו נחשבים כתוכים הידידותיים ביותר לאדם אך הם דורשים תשומת לב רבה במיוחד.

 אהבה (Agaporns) – תוכי אהבה הם תוכים קטנים המופיעות בעיקר בצבע ירוק כאשר הראש והחזה מופיעים בצבע אדום וכתום. חשוב לציין כי ישנם שמונה מינים של תוכי אהבה אך בשל מוטציות רבות ניתן למצוא אותם ביותר ממאה אלף שילובי צבעים שונים ומשונים.

 ארה (Ara) – תוכי ארה הוא התוכי הגדול ביותר מכין כל התוכים הקיימים והם הגיעו מאזורי אמריקה הצפונית ואמריקה הדרומית. תוכי הארה נחשבים לתוכים יפים במיוחד אותם ניתן לאלף לביצוע פעולות רבות ומגוונות. תוכי הארה יכולים להגיע לגיל של כתשעים שנים אך במרבית המקרים תוחלת החיים שלהם קצרה בהרבה.

 סנגל (Poicephalus senegalus) – תוכי סנגל יופיע בצבע ירוק כאשר הראש יופיע בצבע אפור כהה ואילו החזה והבטן צבועים בצבע צהוב-כתום. תוכי הסנגל מגיעים מאזור מדינת סנגל ומכאן שמם. תוכי הסנגל ניתנים לאילוף והם רועשים במיוחד.

 

שממית

שממית (Gekkonidae) היא זוחל המזכיר בצורתו את הלטאה בגודל בינוני והיא נפוצה בעיקר באזורים חמים על פני כדור הארץ. המאפיין המוכר ביותר של השממית הוא היכולת שלה להידבק למשטחים שונים וללכת עליהם, גם אם מדובר בתקרה כשהן נמצאות למעשה במצב הפוך.

מבנה גופן של השממיות.

השממיות דומות מאד ללטאות והן מאופינות בגפיים קצרים וזנב ארוך. למרבית הזנים כלל אין עפעפיים המכסות את עיניהן ובמקומם ישנו קרום שקוף המכסה את עיניהן ובמידה והשממית מעוניינת להסירו היא מלקקת אותו וחוזרת לראות. בשונה מלטאות לשממיות ישנו קול יחודי לתקשורת ביניהן אותו ניתן לשמוע במיוחד מהזכרים כאשר הם מכריזים על הטריטוריה שלהם.

ניתוק זנב השממית

מאפיין נוסף של השממיות אשר בא לידי ביטוי בכמה מיני שממיות הוא היכולת של השממית לנתק את זנבה משארית גופה מבלי לגרום לעצמה נזק במקרה של תקיפה. הרעיון העומד מאחורי שחרור הזנב הוא כפול – השממית מאבדת חלק ממשקל גופה והיא יכולה לברוח מהר יותר ובנוסף לכך דעתו מוסחת על ידי הזנב המפרפר המונח לפניו.

דרכי הרבייה של השממית

השממיות מגיעות אל בגרותן המינית בגיל שנה ועונת הייחום שלהן מגיעה בין חודש מרץ לחודש יולי. הליך ההזדווגות קצר יחסית ושבוע לאחריו תטיל הנקבה כשתי ביצים במקומות נחבאים על מנת להן עליהן . תהליך זה של הזדווגות פריה והטלה יכול להתרחש עד שלוש פעמים בשנה.

הביצים יבקעו לאחר כשלושה חודשים מבלי שהשממית דגרה עליהן. לאחר בקיעתן מהביצים יצטרכו השממיות הצעירות להסתדר בכוחות עצמן מבלי עזרה של הוריהם.

סוגי שממיות

משפחת השממיתיים כוללת חמש תתי משפחות שונים. בין המינים הרבים קרוב לוודאי שנתקלתם באחת מהשממיות הבאות:

שממית עצים (Cyrtodactylus kotschyi) – שממית העצים מגיעה אלינו מאירופה ובארץ היא נפוצה בעיקר באזורים של חורש טבעי. שממית העצים מראה לטפס על עצים או מתחת לקליפות עץ הפזורות על הקרקע באזורים מסוג זה. היא מגיעה לאורך של כעשרה סנטימטרים ועיקר פעילותה הוא בשעות הערב אך היא יוצאת גם בשעות היום להתחמם בשמש.  צבעי גופה המופיעים בצבע אפור כהה עם פסים שחורים מאפשרים לה הגנה טובה מפני טורפים אפשריים.

שממית הבתים (Hemidactylus turcicus)– שממית הבתים נפוצה במיוחד באזור דרום הארץ וניתן למצוא אותה בקלות בסמוך ובתוך מגורי אדם. שממית הבתים מאופיינת בעור כמעט שקוף וגופה מכוסה בקשקשים קטנים. שממית הבתים תופיע לרוב בצבע של ורוד, כתום או חום בהיר מאד ובגודל של כחמישה עשר סנטימטרים. בדומה לשאר השממיות גם היא בעלת היכולת להידבק למשטחים שונים ולכן יתכן שתמצאו אותה במקומות לא צפויים בבית.

ישימונית מצויה  (Stenodactylus sthenodactylus) – ישמונית מצויה נפוצה בכל האזור הדרומי של ארץ ישראל. אך, ניתן למצוא אותה באזורים שונים בכל רחבי המזרח התיכון ובחלק הצפוני של יבשת אפריקה. ישומנית מצויה מגיעה לגודל של כעשרה סנטימטרים וגופה דקיק במיוחד. היות ואין לה אמצעי הגנה כלשהם במהלך היום תתחבא השממית בין סלעים גדולים ולעיתים אף תתחפר בחול. עיקר פעילותה הוא בלילה והיא ניזונה מחרקים שונים.

 

סוגי עכבישים

עכבישים (Araneae) , נתפסים בפני בני האדם כאחת החיות המפחידות ביותר וזאת למרות גודלה הקטן מאד באופן יחסי לאדם. גופם של כל העכבישים בנוי במבנה דומה המחולק לשני חלקים; ראש –חזה , אליו מחוברות הרגליים המשמשות לתנועה וטווית קורים וחלק נוסף בו נמצאת הבטן.

בכדי לצוד את טרפם מרבית העכבישים טווים העכבישים קורים אשר עשויים למעשה מסיבי חלבון חזקים המופקים מאיבר ייעודי בחלל הבטן. לאחר שהטרף נלכד ברשתכם יתקרבו אליו העכבישים על גבי הקורים יעטפו אותם בפקעת קורים כדי להקשות עליהם להשתחרר, ינשכו אותם ויאכלו אותם לאחר מותם . העכבישים שאינם טוים קורים יתנפלו על טרפם בנשיכה ויאכלו אותו לאחר מותו

סוגי עכבישים בבית

כמו שכולנו יודעים כיום ניתן למצוא עכבישים בקלות גם בתוך הבית. הסממן הטוב ביותר להמצאות עכבישים בבית הם הופעת קורים מתחת למיטה, בפינות נסתרות או סמוך לחלונות. ככל שהבית עצמו. במרבית המקרים מדובר בעכבישים שאינם ארסיים ורק הסלידה מהם תגרום לנו להרוג אותם או להוציא אותם החוצה. אך, ישנם מקרים בהם נתקל בבית בעכביש ששן חום שנשיכתו מסוכנת לאדם ויכולה להוביל לנמק של האזור שננשך.

העכבישים יגיעו אל ביתכם בעיקר כדי לחפש מזון או מקום מסתור חם.  העצה הטובה ביותר שנוכל לתת כדי להעלים את מרבית סוגי העכבישים הוא לוודא כי ביתכם נקי מחרקים.  בנוסף וודאו כי לא גודלת צמחיה על גבי הקירות החיצוניים כדי להקטין את מוקומות המסתור של העכבישים. תוכלו גם ליצור הרתעה על ידי שימוש בריחות שונים כמו הנחת עלי אקליפטוס בארון או מריחת לימון על עדן החלון כדי למנוע התקרבות של עכבישים.

סוגי עכבישים לגידול ביתי.

מהעבר השני נוכל למצוא אנשים שבוחרים להכניס אל ביתם סוגי עכבישים שונים דווקא כחיות מחמד. בחנויות החיות השונות ניתן למצוא היום רק עכבישי טרנטולה המוצאים למכירה. פשוט משום שאת שאר העכבישים אשר יכולים לשרוד בתנאי החום של ארצנו ניתן למצוא בקלות בחוץ .  את העכבישים יש לשכן בטרריום בגודל בינוני קיים ולספק לעכביש מזון מתאים. נקודה קריטית בגידול עכבישים היא ווידאו כי החורים המאפשרים את תנועת האוויר בטרריום אינם גדולים מספיק כדי שהעכביש יוכל לברוח מהם.

סוגי עכבישים ארסיים

כיום , ידוע על כארבעים אלף מינים של עכבישים על פני כדור הארץ אך יתכן מאד כי ישנם עוד מיני עכבישים רבים שעדיין לא זוהו. מרבית העכבישים מוגדרים בהגדרתם כעכבישים ארסיים אך רק קבוצה קטנה המונה כשלושים עכבישים נחשב בעל ארס חזק יותר המסוכן לאדם.

מן הראוי לציין כי עכביש לא יתקוף אדם ללא סיבה שכן , עכבישים אינם תופסים את האדם כטרף אפשרי. אך, במקרים בהם יחוש העכביש פחד הוא עלול לנשוך כאפשרות של מוצא אחרון ולכן מומלץ לנקוט במשנה זהירות.

עכבישים ארסיים יופיעו במרבית המקרים בצבעים מנוגדים ועזים כמו שחור ואדום או שחור וצהוב המשמשים כצבעי אזהרה בטבע וידוע על פריטים המופיעים בצבעים אלו למרות שאינם ארסיים רק במטרה להגן על עצמם.

סוגי עכבישים ארסיים בישראל

בארץ, ידוע על כשלוש מאות מינים שונים של עכבישים הנפוצים על פני כל שטחה של מדינת ישראל. למרות הכמות המכובדת רק שני סוגי עכבישים אכן מסוכנים לאדם :

אלמנה שחורה (Latrodectus tredecimguttatu) –  עכביש ארסי המשחרר רעל עצבי מסוכן בנשיכה. האלמה השחורה נפוצה בישראל אך נפוצה גם באזור מערב ספרד ומזרח אסיה. האלמנה השחורה מופיעה בצבע שחור מבריק כאשר את גבה מעטרות נקדות אדומות .

מקרי המוות מנשיכה של האלמנה השחורה הם אומנם נדירים ביותר אך בכל שנה מתוארות כמה וכמה נשיכות של האלמנה השחורה. הארס אותו משחררת האלמנה השחורה גורם להתכווצות שרירים קשה באזור הנשיכה – דבר הגורם לקורבן כאבים עזים במיוחד וברגע זה תתקוף אותו האלמנה השחורה .

ארסן (ששן) חום (Loxosceles rufescens)  – עכביש ארסי אשר נפוץ בכל שטחי המזרח התיכון  ובישראל בפרט. מדובר בעכביש קטן המגיע לגודל של עד כשבעה סנטימטרים והוא בעל שש עיניים ולא שמונה בדומה לשאר העכבישים. בשל גודלו הקטן יחסית הוא נמצא במחסה במרבית שעות היום ויוצא לפעילות רק בשעות הלילה. למרות זאת ניתן בהחלט למצוא אותו גם בתוך הבית .

הששן החום ינשוך בעיקר כאשר יחוש בפחד או בסמוך לתקופת הרבייה שלו. בנשיכתו משחרר שני סוגים של רעלנים אשר גורמים בהתחלה להופעת שלפוחית שתלך ותגדל ובמידה והיא לא תטופל יווצר נמק באזור הנשיכה.

 

פורום תוכים

היום, כאשר אנו מחפשים מידע על תוכים המקום הראשון שליו נפנה יהיה פורום תוכים באתרים השונים העוסקים בחיות מחמד. הרשת מלאה באתרים שונים ומשונים המאפשרים לכם לקבל מידע כזה או אחר בנוגע לכל  סוגי התוכים אך במידה ותרצו לשאול שאלה כלשהי בנוגע לתוכי שלכם תדרשו כבר לפנות לפורום בו חברי הקבוצה הם מגדלי תוכים בעצמם ממש כמוכם.

מידע על תוכים

פורום תוכים מאפשר לכם לקרא דיונים של מגדלים אחרים בנושאים שונים ולהעלות שאלות שונות בנוגע לבעיות שלא הצלחתם לפתור בעצמכם. הייחוד של פורום תוכים הוא ביכולת שלו לספק לכם מענה כמעט מיידי לרוב ממגדלים בעלי ניסיון שנתקלו בבעיות דומות לשלכם ומצאו בעבורן את הפתרון ההולם ביותר.

בפורום עצמו תוכלו לגעת כמעט בכל נושא. בין שמדובר בהקמה בסיסית של כלוב התוכים הראשון שלכם ועד להכלאות של תוכים שונים. למעשה המידע העדכני ביותר ורלווטני ביותר עבורכם ימצא בפורום תוכים ולא בספרי ההדרכה השונים שתוכלו למצוא בספריות השונות. כמו כן, תוכלו לשאול שאלות אודות מידע שאינו ברור לכם ולקבל את התשובות ישירות מהמגדלים עצמם .

מכירת תוכים

גם במידה ואתם מתעניינים ברכישה או מכירה של תוכי מכל סוג פורום התוכים הוא המקום הטוב ביותר עבורכם. בפורומי התוכים השונים נמצאים מגדלים בעלי ידע רב בתחום ולכן תוכלו לברר מהו מחיר של תוכי מסוים במידה ואתם מעוניינים לרכוש אותו או להציע תוכי למכירה בידיעה שלא תדרשו להוריד את המחיר בעבור מגדלים ללא הבנה בתחום

מחלות תוכים

ישנם מקרים בהם המידע הרב הזמין בפורום יכול להציל חיים. במקרה בו התוכי נפגע או שזיהתם בעיה רפואית כלשהי תוכלו לצלם את התוכי ולהעלות את התמונה בצירוף שאלה אל פורום תוכים. במרבית המקרים תקבלו תשובה מהירה ומדויקת הכוללת הנחיות לביצוע בין שמדובר בפינוי של התוכי לווטרינר מומחה לתוכים או כל הנחיה אחרת.

פורום תוכים מומלץ

ברחבי הרשת ישנם כמה וכמה פורום המתמחים בתוכים ובבעלי כנף. המוכר והותיק שבהם הוא פורום תוכים וציפורי נוי בתפוז בו פעילים מגדלים רבים וניתן לקבל מידע רב והמלצות על בעלי מקצוע שונים הקרובים לתחום. בנוסף לפורום זה תוכלו להנות גם מהפורומים השונים הנמצאים באתר Tukinfo.

חמורים

החמור (Equus) שאנו מכירים היום נקרא חמור הבית. מוצאו של חמור הבית מגיע מן הערוד שהוא חמור בר הנכלל תחת הקטגוריה סוס. בקבוצה זו בו נמנים גם הסוסים המוכרים ניתן למצוא גם מינים שונים של חמורי בר כמו חמור הפרא והחמור הקיאנג.

מבנה גופו של החמור

החמור מזכיר במבנה גופו את מבנה הסוס. אך, הוא קטן יותר ממנו , ראשו גדול יותר והוא בעל אוזניים ארוכות יותר משל הסוס. בנוסף, רעמת שערו של החמור דלילה יותר משל הסוס והם בעלי קול שונה. הסוס נוטה לצהול בעודו שמח או מבוהל ולעומתו החמור נוער – קול הנשמע כנחירה גבוהה.

רבייתם של החמורים.

החמורים מזדווגים באופן הדומה לשאר היונקים הכולל חדירה של איבר המין הזכרי אל איברי המין של האתון שהיא נקבת החמור והפצת זרעו המפרה את הביציות. משלב זה נוצרת זיגוטה המתפתחת לעובר במשך הריון של שנה וממנה מתפתח העיר.

במקרה בו חמור זכר יזדווג עם סוסה לא יוולד עיר אלא פרד. הפרד דומה מאד לחמור אך הוא עקר ואינו מסוגל להתרבות. על כך ניתן למצוא פרדים בטבע רק במקרים שכאלו ולא באופן טבעי.

החמור והאדם.

עוד מתקופות קדומות קיים קשר ישיר בין בני האדם והחמורים, כאשר האדם תמיד השתמש בחמורים כבהמת משא. למרות שהחמור מגושם וכבד יותר מהסוס האצילי הוא יכול לסחוב משקלים כבדים יותר ולכן נבחר לשאת ציוד כבד בתהליכי הבנייה לאורך השנים .

כיום, לאחר ההתפתחות הטכנולוגית משמשים החמורים בתפקיד סבלים בעיקר במדינות נדיחות ולא מפותחות או בטיולים וטיפוס באזורים בהם קשה להתנייד עם כלי רכב או כלי טיס.

יתרונותיו הרבים של החמור כבהמת משא המיועדת לעבודה מאומצת גרמו לכמה מטבעות לשון להשתרש בשפה העברית. ביטויים כמו עובד כמו חמור באים לדמות מצב בו אנו עובדים עבודה קשה, כזו שדומה לעבודתו של החמור.

בנוסף לביטויים אלו נוספו דימויים שונים כמו אוזניי חמור, עקשן כמו חמור או חמור כמילת גנאי לטיפשות. זאת , למרות שהחמור נחשב לחיה חכמה מאד.

טיול חמורים

החמור ידוע ביכולתו לשאת משקל רב לאורך זמן מבלי להתעייף. יכולת זו הפכה אותו לבהמת משא חזקה שליוותה את האדם לכל אורך דרכו. כיום, הודות להתפתחות הטכנולוגית העצומה בשנים האחרונות החמורים כבר אינם משמשים כבהמות משא אך עדיין נמצא להן תפקיד חלופי בטיולים במקומות שונים בעולם.

מי מכם שביקר במזרח או בדרום אמריקה וודאי נתקל במדריכי טיולים מקומיים המשתמשים בחמורים כדי לסחוב את הציוד הרב לאורך כל מסלול המסע. לעיתים אף חלק מהמטיילים בילו חלק מהטיול על גבי הסוס במעיין טיול חמורים.

היום, ניתן לבחור בטיול חמורים פשוט ורגוע במידה ואתם מחפשים לחדש. נכון, החמורים אינם מהירים כמו סוסים אך הם יציבים יותר ומעניקים תחושה נעימה אשר מאפשרת לכם ליהנות מהנוף ולא לחשוש לרגע.

חשוב לזכור כי היות וחמור היא חיה בעלת מזג שקט יותר ואפילו אדישה הרכיבה עליה מותאמת לכולם. החל מילדים קטנים, מבוגרים ואפילו בעלי מוגבלויות יוכלו ליהנות מרכיבה על חיה מבלי לחשוש. במרבית המקרים יסופק חמור אחד למספר משתתפים כאשר הרכיבה עליו מתחלקת על פני אורך המסלול.

טיולי חמורים בארץ

בארץ ניתן למצוא טיולי חמורים בצפון באורחה – טיולים בארצות הגליל הממוקמת במושב ארבל. רבים מכם וודאי מכירים אותם כטיולי חמורים בארבל. מלבד טיולי החמורים המוצעים לקבוצות ניתן למצוא במקום מגוון רחב של פעילויות המתאימות לבודדים וקבוצות.

מי מכם שמעדיף את אזור הדרום ישמח לדעת שכיום ניתן למצוא גם טיולי חמורים בדרום. בחוות פיליפ שבאזור צפון הנגב תוכלו למצוא חווה חקלאית שהוקמה בשנת אלף תשע מאות וחמישים ומייצרת מוצרים מגוונים. את טיולי החמורים במקום תוכלו להעביר ברכיבה על חמור או בעודכם ישובים בכרכרה הרתומה למספר חמורים

בנוסף לתוצרת קיימת בחווה גם חוות חמורים ובה מתקיים פרויקט להצלת כלבים וחמורים. בפרויקט זה נאספים חמורים ממקומות שונים בארץ אשר הוחרמו על ידי המשטרה מבעליהם לאחר שעברו התעללות והזנחה קשה. החמורים הפגועים מגיעים אל החווה ומצטרפים למשפחת החמורים המונה כיום כחמישים חמורים. כאשר החמורים אינם נמצאים בפעילות רכיבה הם משוחררים באופן חופשי לחלוטין בשטחי המרעה של החווה.

 

עז

העז, המוכרת לנו כיום מפינות החי והספארי נקראת למעשה עז הבית. עז הבית בויתה מזן קדום יותר של העז המוכר בשם עז הבר אשר נכחד מאזורנו לפני כמה מאות של שנים. עז הבית עצמה משתייכת למעשה מין של יעל.

מבנה גופן של העזים

עז הבית המוכרת לנו מאופיינת בגוף המגיע לגודל של כשישים סנטימטרים המכוסה כולו ברעמת שיער דלילה יחסית עם זנב קטן באופן יחסי. העז תופיע לרוב בצבע לבן אך בשל הכלאות רבות לאורך השנים בין גזעים שונים ניתן למצוא אותן גם בצבעים חום, שחור, אפור ואפילו שילוב של כל הצבעים גם יחד.

הזכרים נבדלים מהנקבות בזוג קרניים מעוקלות המופיעות בקדמת ראשם. לעיתים נבחין בנקבות בעלות קרניים אך הדבר מתבטא במספר גזעים בודדים

רבייתם של העזים

עז הבית המוכרת לנו יכולה ללדת כל השנה כאשר כל אחד מההריונות נמשך עד מאה וחמישים ימים. בהמלטותיה הראשונות תמליט העז רק גדי אחד ואילו ככל שתתבגר תמליט שני גדיים ואפילו שלושה גדיים עד שתזדקן ותחזור להמליט רק גדי אחד בכל המלטה.

שינוי מסיבי זה ביכולות הרבייה הגיע לאחר ביות העז שכן עז הבר ממנה בויתה עז הבית יכולה להמליט רק גדי אחד בכל פעם ומתרבה רק בחודשי האביב

העז והאדם

העזים הם אחד מבעלי החיים אשר מלווים את האדם משחר קיומו. בעת העתיקה שימש עורה של העז לכתיבת מגילות ויצירת כלים לאחסון מים. אך, למעשה האדם משתמש עד היום בכל אחד מהחלקים בגופה של העז.

השימוש העיקרי כיום בעזים הוא בעיקר לחלב וברחבי הארץ הוקמו מספר דירי עזים בהם מגודלות עזים בעיקר לחבילה. בדירי העזים שמים דגש על תזונתם של העזים וגילם בכדי להפיק כמויות חלב גדולות. בתקופת החליבה עז אחת יכולה להפיק בין שש מאות לאלף וחמש מאות ליטרים של חלב.

כמות זו הובילה להופעתם של מוצרים רבים העשויים מחלב עזים וידועים כבריאים יותר והדבר הוביל לגידול משמעותי בצריכת חלב עזים. נתון זה הוביל לפתיחתה של מכון החליבה הגדול בארץ בסוסיא.

סוגי עזים

כיום ניתן למצוא יותר ממאה סוגים שונים של עזים. סוגי העזים השונים נבדלים על ידי מראה, אופי ואפילו במבנה גופם. גם באץ תוכלו למצוא סוגי עזים רבים וביניהם את סוגי העזים הבאות:

עז הממבר – עז הנפוצה בגידול בעיקר במשקים הבדואים בדרום ותופיע לרוב בצבע שחור. מקורה של העז הממברית הוא באזור המזרח התיכון ולעיתים תקרא גם עז בלאדי או עז בדואית.

עז דמשקאית – העז הדמשקאית מוכרת גם בשם שמאית והיא נפוצה בארץ בעיקר במשקים המגדלים עזים לצורך ייצור גבינות. מוצאה של העז הדמשקאית הוא מאזור סוריה ומכן שמה.

עז בורית – מקורה של העז הבורית הוא בדרום אפריקה. היא משמשת בארץ בעיקר לייצור בשר והיא הובאה לארץ לפני כעשרים שנים בלבד.

כבשים

אנו מכירים את הכבשים (Ovis aries musimon) מפינות החי ומבתי הגידול השונים ברחבי הארץ. כיום נעשה שימוש בבשרם של הכבשים , בחלב שהן מפיקות וכמובן בצמר הרב שהן מפיקות בכל שנה. הכבשים המוכרות לנו הן זן מבוית של כבש קדום בשם מופלון.

מבנה גופם של הכבשים

מבנה גופו של כבש הבית המוכר לנו נע בין מטר ועשרים למטר ושישים סנטימטרים וגובהו נע סביב מטר אחד , כאשר הנקבות קטנות יותר מהזכרים והן מאופיינות בקרניים קטנות יותר. כבשים יכולות להגיע עד למשקל של כמאתיים קילוגרמים אך משקלן הממוצע קרוב יותר למאה קילוגרמים.

לכבשים יש פרסות עם שסע קטן המעניק להן טביעות רגל ייחודיות והן מאפיינות בראש מאורך. כל גופן של הכבשים למעט הנחיריים והפתיים מכוסה בפרווה.

תזונתם של הכבשים

תזונתם של הכבשים מתבסס בעיקר על תאית ועמלין או סוכר. תזונה דלילה זו מאפשרת לכבש לשרוד לאורך זמן ולמעשה הוא אינו זקוק לחלבון באופן ישיר. במרבית המקרים יקבלו הכבשים את מזונם מעלים צעירים, שיחים ופרחי בר שונים הגדלים בשטחי המראה בהם הוא חי.

תהליך האכילה של הכבשים אינו כולל רק לעיסה ובליעה. לעיתים הכבשים יאכלו יותר מזון משיוכלו לעכל , לאחר מכן הם יעלו הכבשים את האוכל מין הקיבה חזרה על הפה וילעסו אותו שוב כך שיהיה ניתן לעכל אותו. תהליך זה מתאפשר הודות לקיבה ייחודית המורכבת מארבע תאים שונים. קיבה זו גם מאפשרת לכבשים לעכל מזון עשיר בתאית שבעלי חיים אחרים אינם יכולים לעכלו.

רביית כבשים

הכבשים מגיעים לבגרותם המינית עד לגיל שנה וחצי אך נתון זה משתנה מגזע לגזע. תקופת הייחום אצל הכבשים  מתחילה בתקופת הסתיו ומסתיימת באמצע החורף. כל מחזור ייחום אורך כשבעה עשר ימים ובסיומו מתייחמת הנקבה לשלושים שעות בודדות.

הזכרים פוריים כל השנה וכאשר הם מזהים נקבה בייחום הם דוחפים אותה מאחור. במידה והנקבה מעוניינת בזיווג היא מתחילה בתנועות הזדווגות, הזכר עולה עליה והזיווג מתבצע מיד. תקופת ההריון נמשכת מאה ארבעים ושמונה ימים ובסיומה ממליטה הנקבה טלה אחד או שניים.

הכבשים והאדם

הודות לעובדה שניתן לעשות שימוש כמעט בכל חלקי גופו של הכבש ותנאי הגידול שלו זולים מאד מבחינה כספית , הוא הפך להיות אחד מבעלי החיים בעלי החשיבות הכלכלית הגדולה ביותר בעולם בעבור בני האדם.

למרות שכולנו מכירים בעיקר את צמר הכבשים בו נעשה שימוש נרחב בתעשיית הטקסטיל, את בשר הכבשים הנפוץ במיוחד במסעדות מזרח תיכוניות ואת חלב הכבשים בעל טעמו המיוחד ישנם עוד כמה שימושים שעושה האדם בכבשים.

אחד מהשימושים האלה הוא השימוש בעור של הכבשים ליצירת פרטי לבוש שונים. שימוש נוסף הוא השימוש בקרני האיילים לבניית שופרות במסורת היהודית ואילו השימוש המפתיע ביותר הוא שימוש בזבל שמייצרות הכבשים כזבל לדישון. הזבל שמפיקות הכבשים עשיר יותר מהזבל שמפיקות הפרות.

סוגי כבשים

למרות שבעבור רובנו כל הכבשים זהות חשוב שנדע כי ישנם כמאתיים סוגי כבשים שונות. בין סוגי הכבשים נוכל למצוא כבשים שפותחו לצורך שימוש בצמר , גזעים שגודלו לבשר וגזעים שגודלו למתן חלב.

בין סוגי הגזעים תוכלו למצוא גם את הגזעים הבאים:

שביו (Cheviot) – שביו מגיע מסקוטלנד והוא גזע כבש המגודל לצרכי בשר. הוא חסר קרניים ובעל רמת צמר בינונית. במקרים שונים נוטים לזווגו עם זנים שונים לצורך גידול של טלאים לצרכי בשר.

אוסטפריזי (Ostfries) – גזע האוסטפריזי מגיע מגרמניה והוא מגודל לצרכי ייצור חלב בשל יכולתו המדהימה להפיק כשש מאות ליטרים של חלב בשנה אחת. הנקבות בגזע זה נוטות להמליט שני גדיים תאומים והיא מוכרת גם בשל איכות הצמר המעולה שלה .

מרינו (Merino) – המרינו מגיע אלינו מספרד והוא מותאם היטב לאיזורים יבשים. המרינו נחשב כיום כגזע הכבש המשובח ביותר לצורך שימוש בצמר שלו. ההערכה היא ככבש המרינו מהווה כעשרים אחוז מכלל אוכלוסיית כבשי הבית בעולם.

 

תוכי אהבה

תוכי אהבה הן תוכים קטנים ומדהימים המופיעים במגוון צבעים. את שמם המיוחד הם קיבלו בשל תופעה של התאהבות ומוות משיברון לב כאשר מפרידים בין בני זוג החיים ביחד. תופעה זו חזקה כל כך שאין להפריד בין זוג תוכי אהבה אלא במקרה שאחד מהם פוגע בשני וגם במקרה שכזה יש להיוועץ בוטרינר המתמחה בתוכים לפני שלב קבלת ההחלטות.

מבנה גופו של תוכי האהבה

תוכי האהבה הם תוכים קטנים המגיעים לגודל של כחמישה עשר סנטימטרים. עקב זיווגים רבים ניתן למצוא אותם במגוון רחב מאד של שילובי צבעים אבל שילוב הצבעים הנפוץ ביותר הוא כאשר מרבית גופם מכוסה בנוצות ירוקות כאשר החזה והבטן מופיעים בצבע צהוב כתום והמקור אדום. בשלב שילוב הצבעים נוטים רבים להתבלבל בינם לבין תוכים מזמרים. תוכי האהבה מאופיינים במקור קטן וקשיח המאפשר להם לפצח זרעונים וגרעינים שונים בקלות.

תזונתם של ציפורי האהבה

תזונתם של ציפורי האהבה מתבססת בעיקר על פירות וירקות שונים בטבע בשילוב עם זרעונים וגרעינים. בגידול ביתי ניתן לספק לציפורי האהבה זרעים ממקורות שונים כמו שעורה, שיבולת שועל דוחן וחיטה וגרעיני חמניה ודלעת.

חשוב לספק לתוכי האהבה כלי עם מים ובנוסף לכך לשלב בתזונתם בשבי פירות וירקות בדומה לתזונתם בטבע בכדי לשלב גם ויטמינים ומינרלים חיוניים בתזונתם היומית.

רביית תוכי אהבה

בטבע מתרבים תוכי האהבה בעיקר בתקופות היבשות בין מאי לאוגוסט. בתהליך ההזוודגות מפרה הזכר את הביצים הנמצאות בגוף הנקבה ולאחר מכן הם יחלו לבנות ביחס קן מזרעים במקום מוסתר מטורפים אפשריים , כאשר במרבית המקרים יבחרו לקנן בתוך עץ חלול. הנקבה תדגור על הביצים במשך כעשרים וחמישה יום.

גידול תוכי אהבה בגידול ביתי.

כיום, ניתן לרכוש תוכי אהבה במגוון רחב של חנויות לחיות בית בעלות לא גבוהה. במידה ואתם מעוניינים לגדל תוכי אהבה בודד תזדקקו לכלוב בגודל של כשישים סנטימטרים על ארבעים סנטימטרים ובגובה של כחצי מטר. במידה ואתם מעוניינים לגדל זוג תוכי אהבה תדרשו להגדיל את הכלוב לגודל של כשישים סנטימטרים על מטר אחד ובאותו הגובה.

ספקו להם תזונה מעושרת הכוללת גם ירקות שונים וגם זרעים ממגוון שונים. תוכלו למצוא בחנויות החיות גם מזון ייעודי לתוכי אהבה המכילה תערובת זרעים לתזונה מאוזנת. תזונה לקויה יכולה להוביל למצב של מריטת נוצות עצמית או לבן הזוג בכלוב עצמו. במקרה שמדובר בגוזל שההורים מורטים את נוצותיו אין חשש מדובר בתהליך של חידוש נוצותיו של הגוזל אשר יצמיח לו כנפיים חדשות בתוך כשבועיים לערך.

במידה וקיימת אגרסיביות בין בני הזוג וודאו כי הכלוב שלכם גדול מספיק וכי לא קיימים גורמים אחרים שיכולים להפריע למנוחתם של התוכים. במידה וכל התנאים תקינים היוועצו בווטרינר טרם הפרדת אחד מהתוכים שכן תהליך זה יכול להוביל למוות של אחד מהם באופן מהיר במיוחד.

 

עזים למכירה

בדומה לעבר , גם היום האדם עושה שימוש נרחב בכל חלקי גופה של העז. הוא משתמש בבשרה למאכל בחלב שהיא מפיקה לשתייה והכנת גבינות וכמובן משתמש גם בפרווה שהיא מפיקה בכדי לשמור על חום גופה. בנוסף לשימושים אלו משתמש האדם בעזים גם כחיית מחמד ומשלב אותה בפינות חי שונות.

השימושים הרבים שניתן לעשות בעזים ועלות גידול נמוכה במיוחד הפכו את העז לחיה נפוצה יותר ויותר והיום ניתן לראות אותה בגידול בדירים מסחריים, בגידול של רועי צאן אשר עושים בעזים שימוש ביתי ואף מוכרים את העזים, בפינות חי שונות ואפילו בגידול ביתי של עז אחת או יותר.

איפה ניתן למצוא עזים יד שנייה?

התפוצה הרחבה הובילה אנשים רבים להתעניין בנושא מכירת עזים. מכירת העזים זהה למכירת כל בעל חיים אחרים ולמעשה ניתן למצוא היום ברשת האינטרנט עזים רבות המוצעות למכירה. ברכישה תוכלו לבחור בין רכישת עזים יד שנייה שגודלו עד לבגרות אצל מגדל מסוים או לקנות גדי רך בכדי לגדל אותו מינקות.

על פי מה נקבע מחירן של העזים המוצעות למכירה?

מחירן של עזים המוצעות למכירה נקבע על פי גילה ויכולת להפיק חלק וצמר. לפני תהליך של רכישת עז הקפידו לחשוב מה אתם מעוניינים להפיק ממנה בכדי שלא תשקיעו סכומים מיותרים ברכישת עז במחיר גבוה יותר כאשר איך לכם צורך בחלב שהיא יכולה להפיק לדוגמא.

עזים למכירה – מחיר

מחיר העזים היום יכול לנוע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים, כאשר ניתן למצוא כיום גדיים צעירים גם במחיר של כשבע מאות וחמישים שקלים. במידה ואתם מעוניינים להגדיל את העדר שלכם תוכלו לרכוש נקבת עז בהריון ולעיתים תוכלו למצוא גם מוכרים המציעים עזים למכירה במודל בו ככל שתרכשו יותר עזים כך מחירם יפחת.

תנאי המחיה של העזים

לפני שאתם מחפשים עזים יד שניה הקפידו לוודא כי יש ברשותכם מקום לשכן את העז בתנאים המתאימים לה וכי תוכלו לעמוד בדרישות המזון שלה אשר מתבסס לרוב על תאית וסוכר. במידה ובחרתם בעזים יד שנייה לגידול בפינת חי לדוגמא הקפידו לבחור בעז רגועה יחסית ובגודל קטן יחסית בכדי להקטין את הסיכוי שתפגע במבקר כלשהו.

גידול עזים וכבשים

גידול צאן בישראל אינו נחלתם של הבדואים מאזור הדרום והגידול בדרישה לבשר וחלב של עזים וכבשים הוביל להופעתם של דירים מסחריים לגידול עזים וכבשים לצד גידול הכמעט ביתי של בעלי חיים אלו. היום ניתן למצוא מלבד חברות מסחריות גם אנשים פרטיים המחזיקים כמה עזים או כבשים במטרה לייצר גבינות או לצרכי שחיטה ושימוש בבשרם .

איך מגדלים כבשים או עזים ?

גידולם הביתי והמסחרי של כבשים או עזים יתבצע למעשה בחוות כבשים או בחוות עזים כאשר מדובר בדיר מסחרי. בחות הכבשים ישוכנו הכבשים באזורים מגודרים בכדי למנוע את בריחתן. המזון שיסופר להם לרוב יכלול חציר ומים כאשר החציר מספק להם כמויות תאית גדולות שהן יכולות לעכל בניגוד לבעלי חיים אחרים.

במידה ומדובר בעזים או כבשים תדרשו גם להקים מערך חליבה מסודר במידה ואתם מעוניינים להקים דיר מסחרי שיפיק כמויות חלב גדולות באופן סדיר. אך, במידה ואתם מעוניינים בגידול עזים וכבשים באופן ביתי או פרטי תוכלו לבצע את הליך החליבה ביד, כמו בימי קדם ולחסוך בעלויות הגידול.

מי מכם המעוניין לגדל כבשים לצורך שימוש בבשרים יצטרך להקים מערך שחיטה מסודר העונה על דרישות משרד החקלאות ומשרד הבריאות וכמובן לבצע שחיטה כשרה בכדי למכור את הבשר. מנגד, אם אתם בוחרים לגדל עז או כבשה במטרה לשחוט אותה תוכלו לבצע זאת באופן עצמאי או על ידי שוחט מורשה מטעם הרבנות בכדי לבצע שחיטה כשרה.

מהן עלויות הגידול של חיות משק בישראל?

כאשר אנו מדברים על גידול ביתי או גידול של חיות משק בפינת חי עלות הגידול נמוכה באופן משמעותי. חיות המשק אינן זקוקות לתנאי מחיה מפוארים ועלות המזון שעלינו לספק להן נמוכה פשוט משום שהיא כוללת בעיקרה מזון עשיר בתאית ולא בשר או פירות וירקות שמחירם גבוהה יותר.

במידה ואתם מתכננים להפוך למגדלי כבשים או שאתם כבר מגדירים את עצמכם כמגדל כבשים תדרשו להקים דיר כבשים או דיר עזים כאשר שניהם זהים כמעט לחלוטין. הדיר צריך להיות מקורה ובו מקום לרביצת חיות המשק אך גם תעלות הובלה לחליבה או לשחיטה. חלק נוסף בדיר הוא מערך החליבה או השחיטה בו מבוצע התהליך אשר לשמו בחרתם בגידול חיות המשק.

חלק זה צריך גם לכלול מערך פיקוח וטרינרי, מערך כשרות, מערך קירור והובלה והדבר מייקר את עלויות הגידול של חיות המשק פי כמה וכמה. אך , חשוב לזכור כי באופן גידול זה על ידי מגדלי כבשים או מגדלי עזים ישנה תמורה כספית לתהליך והוא מניב רווחים לא מעטים.

כבשים למכירה

כיום, נעשה שימוש בכל חלק מגופם של הכבשים, בין שמדובר בשימוש בצמר לתעשיית הטקסטיל, שימוש בבשר לצרכי מאכל, הפקת חלב כבשים אשר הדרישה אליו בארץ גודלת משנה לשנה או בזבל שהן מפיקות אשר משמש לדישון בחקלאות וידוע כדשן טוב יותר מהדשן שמפיקות הפרות.

כבשים לבשר, כבשים לחלב, כבשים לצמר

לפני שאתם מחליטים לפנות להליך של רכישת כבשים עצרו רגע וחשבו מהו השימוש שאתם רוצים לעשות בכבשים ובחרו בסוג הכבש המתאים לכם. במידה ואתם מעוניינים בגידול כבשים לצרכי בשר תוכלו לבחור בגזע שביו (Cheviot) המיועד לגידול בשר והוא מאופיין ברמת צמר בינונית והוא חסר קרניים לחלוטין.

במקרה בו אתם בוחרים בגידול כבשים דווקא לצרכי הפקת חלק תוכלו לבחור בזן אוסטפריזי (Ostfries) הידוע בכמויות החלב העצומות שהוא יכול להפיק בשנה בודדת. האפשרות האחרונה היא כמובן גידול כבשים לצורך שימוש בצמר שלהן ומכירתו לתעשיית הטקסטיל.

במקרה שבחרתם באפשרות זו כדאי שתכירו את הכבשים מזן מרינו (Merino) אשר מגיעים מספרד ונחשבים לכבשים בעלות הצמר המשובח ביותר.

כבשים למכירה באתרי אינטרנט.

בין שאתם אנשים פרטיים המעוניינים לרכוש כמה כבשים לחליבה או שחיטה או שאתם מגדלי כבשים מנוסים המעוניינים להגדיל את נפח הפעילות של דיר הכבשים שלכם מין הראוי שתתעניינו בכבשים למכירה המופצות באתרי האינטרנט השונים ובין בעלי המקצוע.

בכל אתר אינטרנט המציע בעלי חיים למכירה ניתן למצוא היום גם כבשים המוצעות למכירה. תוכלו למצוא כבשים בוגרות וטלאים צעירים למכירה במחיר שינוע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים. מי מכם שמוגדר במגדל מקצוע יוכל למצוא גם אפשרות לרכישת עדר כבשים שלם ממגדלים אחרים.

במקרה בו בחרתם לבצע חיפוש באינטרנט בנוגע למכירת כבשים הקפידו לחפש ביטויים כמו מכירת כבשים בצפון או מכירת כבשים בדרום. נקודה זו תוכל להוזיל מאד את עלויות ההובלה של הכבשים אל נקודת היעד שלכם ולשפר את עסקת המכירה בעבורכם.

ייבוא כבשים

מלבד האפשרות לרכישת כבשים ממגדלים מקומיים קיימת בארץ גם האפשרות לייבוא כבשים וראשי בקר אחרים ממדינות שונות בעולם. היות ומדובר בהליך של ייבוא בעלי חיים ממדינה אחרת יש לשלול את האפשרות להכנסת מחלות שונות ולכן כל התהליך מפוקח על ידי משרד החקלאות ומשרד הבריאות לרבות השירותים הווטרינריים.

בכדי לייבא כבשים לארץ יש לקבל רישיון מתאים לייבוא בעלי חיים מטעם השירותים הווטרינריים לפני ביצוע עסקת הרכישה. לאחר הגעת הצאן לארץ יבוצעו בדיקות דם על ידי השירותים הווטרינריים בכדי לשלול את קיומן של מחלות שונות ולאחר מכן הן ישוחררו ללקוח או שהן יוכנסו להסגר עד לקבלת תוצאות הבדיקות והחלטת השירותים הווטרינריים בדברן.

עכביש שחור

העכבישים מוגדרים למעשה כסדרה של פרוקי רגליים. הם מאופיינים משתי יחידות והם בעלי שמונה רגליים. העכבישים ידועים ביכולתם לטוות קורים המאפשרים להם תנועה ממקום למקום ואמצעי לתפיסת טרפם. חלק מהעכבישים יכוסו בשיער דליל אך רובם כמעט כולם יופיעו באחד מהצבעים ;  צהוב, חום או שחור . כאשר הצבע השחור הוא הנפוץ ביותר.

למרות שמרבית העכבישים בטבע מופיעים בצבע שחור , עדיין, כאשר אנו נתקלים בעכביש שחור מרביתנו נתקפים בפחד מחשש שמדובר בעכביש מסוכן במיוחד או אפילו בעכביש ארסי. צבעם השחור של העכבישים משמש להם כצבע הסוואה מעולה והיות ומרבית פעילותם היא לילית קשה מאד למצוא אותם כאשר הם מופיעים בצבע זה.

עכביש שחור בחלום

הפחד שיוצר אצלנו העכביש השחור יכול להתבטא גם בחלומות ויש לו משמעות מיוחדת. עכבישים המופיעים בחלומות מסמנים בעבורנו את המחשבות השליליות שנמצאות אצלנו ואיננו מצליחים לשחררן.

כאשר מופיע בחלום עכביש שחור הוא מייצג את הפחדים שלנו. משמעות הדבר היא כי אנו איננו מאפשרים לעצמנו להתמודד עם הפחדים שלנו ואנו כלואים בהם כאילו היינו כלואים בקורי העכביש. לעומת עכביש שחור בחלום אשר מציג את פחדינו , עכביש בצבע חום מסמל את תשוקותינו ורצונותינו, אך, את אילו שאיננו מצליחים להשיג.

סוגים של עכביש שחור

כפי שציינו בתחילה, מרבית העכבישים המופיעים בטבע מופיעים בצבע שחור, לעומת זאת חשוב שנכיר כמה מינים נפוצים של עכבישים שחורים.

אלמנה שחורה (Black Window) – עכביש המאופיין ברעל עצבי מסוכן, אך, מקרי המוות מעקיצתו ספורים בלבד. ישנם מינים רבים של אלמנה שחורה אך הזן הנפוץ באזורנו מופיע כעכביש שחור עם נקודות אדומות על גבו. במרבית המקרים נשיכתה של האלמנה השחורה אינה קטלנית לאדם אך קשישים הסובלים מבעיות לב שונות ותינוקות נמצאים בקבוצת הסיכון לפגיעה ממשית מהארס.

טרנטולה שחור (Black Theraphosidae) – עכביש גדול יחסית שיכול להגיע לגודל של כשלושים סנטימטרים ומאופיין בפרווה דקיקה המכסה את כל גופו.  עכבישי הטרנטולה בדרך כלל אינם מסוכנים לאדם אך ישנם מינים שיכולים להשפריץ נוזל מעורבב בשערות גופן והדבר מסוכן במיוחד בפגיעה בעיניים. הטרנטולות נפוצות גם בגידול ביתי בארץ ומופיעים בכמה צבעים כמו צהוב, חום, ורוד וכדומה.

עכביש קטוען (Gnaphosidae ) – עכביש קטוען מזוהה על ידי שתי פטמות טוויה גדולות בעלות מראה קטוע ומכאן שמו. הוא יופיע לרוב בצבע שחור מעורבב עם חום. העכביש הקטוען מחקה את דרך הליכתה של הנמלה במטרה להימנע מתקיפתם של טורפים אפשריים וימצא לרוב בסביבה חולית או מתחת לעלים או זרדים.

יונה

היונים שאנו מכירים משתייכות למשפחת היונאים (Columbiformes) שהיא למעשה סדרה במחלקת העופות. בתוך משפחת היונאים נוכל למצוא סוגי יונים שונות, מוכרות יותר ומוכרות פחות, כאשר היונה הלבנה המוכרת לנו היא כמובן המפורסמת ביותר והפכה עם השנים לסמל השלום.

מבנה גופן של היונים

ישנן כשלושת מאות ושמונה עזרה מיני יונים שונים ורובם שונים זה מזה בצבען ובגודלן. גודלן של היונים יכול לנוע בין שבעה עשר סנטימטרים לשמונים סנטימטרים בזנים הגדולים, אך , למרות זאת הן כולן בעלי מאפייני גוף הכוללים גוף קצר ומגושם, ראש קטן וצוואר קצר במיוחד.

מקורן של היונים נחשב למקור רך ורק קצהו קשיח מעט יותר. רגליהן של היונים קצרות ואצבעותיהן ארוכות ומאפשרות להן אחיזה טובה גם במקומות בעייתיים. היונים יכולות להופיע בצבעים, לבן , סגול, חום או אפור והן מבצעות תהליך של החלפת כל נוצותיהן פעם אחת בשנה.

היונים והאדם

הודות לסיפור המבול המופלא המתואר בתנך בו מתוארת היונה כזו שהביאה את ענף עץ הזית ובישרה על סוף המבול הפכה היונה לסמל של שלום והתחלה חדשה. סמל זה בא לידי ביטוי באירועים רבים כמו חתונות למשל בהן מופרחות יונים כסמל להתחלה חדשה ומזל טוב. בטבע הדברים מעט שונים והיונים ידועות בטבע אלים באופן יחסי והן נוטות להילחם האחת בשנייה.

מלבד השימוש ביונה בסמל השלום עשה האדם גם שימושים פרקטיים יותר ביונים. אחד השימושים המוכר ביותר היה השימוש ביונות דואר להעברת מידע. שימוש ביונות דואר התבסס על ההנחה שהיא תעוף חזרה אל ביתה בדרך הקצרה ביותר. כך, הצמידו לרגליהן פתקי מידע על ידי טבעת החובקת את רגלה והיא נשאה את המידע אל נקודת היעד.

ישנם גם ביטויים שונים הקשורים ליונים ונמצאים בשימוש יום יומי. אחד מהביטויים הוא הביטוי זוג יונים המתאר זוג מאוהב. הביטוי מתאר למעשה את היונים כבעלי חיים מונוגמיים החיים עם בן זוג אחד בלבד.

יונים מפיצות מחלות.

בקרב בני האדם ישנה דעה רווחת כי יונים הם גורם משמעותי בנוגע להפצת מחלות. לשלשת היונים, שהיא למעשה ערבוב של צואת היונים ומזון לא מעוכל אותה מפרידה היונים יכולה להעביר מחלות שונות כמו דלקת קרום המוח, סלמונלה ומחלות דוחות.

היונים מודבקות במחלות אלו על ידי כינים, קרציות ויתושים שונים ואילו מחדירים את הטפילים הגורמים למחלות אל הדם שלהם, שם מתרבים הטפילים ומופרשים לעיתים בצואה ויכולים להדביק אחרים. דוגמא טובה למחלה שהופצה לשטחים נרחבים על ידי היונים היא קדחת הנילוס המערבי.

סוגי יונים בישראל

בישראל ניתן למצוא כמה וכמה סוגי יונים. בין סוגי היונים השונים נוכל למצוא גם את סוגי היונים הבאות :

 יונת ענק (Columba palumbus)  – יונת ענק קיבלה את שמה הודות לעובדה כי היא היונה הגדולה ביותר שמבקרת בשטחי ארצנו. יונת הענק מאופיינת בנוצות גוף אפורות כאשר רגליהן מופיעות בצבע לבן וראשם יכוסה בצבע אפור ומקורן צהוב. יונת הענק ניצודה בכמויות בארץ בשל הבשר הרב שיש בה ואינה נחשבת כחיה מוגנת.

יונת סלע (Columba livia) – יונת הסלע מאופיינת בנוצות בצבע אפור-כחול ועל צווארה מופיע כתם ירוק-סגול. יונת הסלעים תופיע לרוב בגודל של כשלושים סנטימטרים ותקנן בחורים שונים בסלעי צוקים או בהרים. בארץ ניתן לראות את יונת הסלע באזור הרי אילת ואזור נחל עיון.

יונת עצים (Columba oenas)  – יונת העצים נחשבת כיונה בינונית בגודלה ומגיעה לגודל של כשלושים סנטימטרים. יונת העצים תופיע לעיתים כחלק מלהקה גדולה או כקבוצת יונים באזור מסוים והיא מאופיינת בנוצות זנב כחולות כהות, נוצות בצבע אפור כהה המכסה את כל גופה וגם לה ישנו כתם בצבע סגול- ירוק באזור החזה. יונת העצים תמצא בדרך כלל בשטחים פתוחים או באזורים מיוערים.

עכביש צהוב

עכבישים הם חיה שאינה חביבה במיוחד על רובנו. במרבית המקרים נמצא אותה בטיול קמפינג כזה בשטחים פתוחים או בין קוריה בפינות הבית השונות. העכבישים הם חיות קטנות בדרך כלל המאופיינות בגוף המורכב משני חלקים והם בעלי שמונה גפיים. את קוריהם טווים העכבישים על ידי שימוש בפטמות טוויה מהן את מותחים את הקורים ויוצרים רשת ללכידת טרף.

היות ומרבית העכבישים יופיעו בצבעים שחור וחום כצבעי הסוואה, הופעתו של עכביש צהוב יכולה להטיל בנו פחד בשל המחשבה כי מדובר בעכביש ארסי במיוחד. לעיתים יופיעו שילובי צבעים שונים כמו עכביש צהוב עם פסים שחורים או עכביש צהוב עם נקודות אדומות והן ידמו לנו צבעי אזהרה.

עכביש צהוב בחלום.

עכבישים המופיעים בחלומות שלנו באים להציג לפנינו את הפחדים והחששות שלנו מנושאים מסוימים שאיננו מצליחים לשחרר ולהרפות. במרבית המקרים יופיע העכביש בסיטואציה שאינה נעימה לנו וימחיש את הפחדים שלנו מאותו המקרה .

גם לצבעו של העכביש ישנה משמעות רבה , עכביש שחור למשל מסמן את הפחדים שלנו ולעומתו עכביש חום מסמל את התשוקות שאיננו מצליחים להשיג. כאשר עכביש צהוב מופיע בחלום הוא מציג את פחדינו מנושא מסוים אומנם אך הוא גם מציג את הקנאה שלנו באדם אחר שהצליח להשתחרר מפחדים אלו ועל כן הקושי כפול.

סוגי עכבישים צהובים.

גם בחיי היום יום שלנו, בתוך הבית ומחוצה לו אנו יכולים להיתקל בסוגים שונים של עכבישים , ביניהם גם כמה סוגי עכבישים צהובים. לכן, חשוב שנכיר אותם עוד לפני המפגש איתם.

עכביש כסופי (Argiope) – עכביש המופיע בצבעים שחור וצהוב והוא בעל גפיים דקיקות במיוחד. הוא אינו מסוכן לאדם כלל וניזון מחרקים בעיקר . העכבישים הכסופים מוכרים בזכות רשת הקורים העגולה אותה הם טווים באופן מאונך לחלוטין בכדי ללכוד חרקים מעופפים בזמן מעופם . ישנם כמה וכמה מינים של עכבישים כסופי אך בארץ ניתן למצוא שלושה מינים המופיעים כעכביש צהוב ושחור – עכביש כסופי דק , עכביש כסופי, עב פסים ועכביש כסופי משונן.

עכביש עקרב צהוב (Misumena vatia) – אחד מהמינים למשפחת עכבישי העקרב הנפוץ בחלקו הצפוני של כדור הארץ כמו צפון אמריקה, רוסיה אירופה ואפילו ישראל. עכביש העקרב הצהוב מוכר גם בשם עכביש פרח והוא יופיע לעיתים בצבע לבן ויתחבא בתוך פרחים באותו הצבע. בשל צבעו הכמעט זהה לפרחים בהם הוא אורב לחרקים שונים כמעט בלתי ניתן לזהותו.

עכביש שק (Clubionidae) – עכבישי שק נפוצים כמעט בכל נקודה על פני  כדור הארץ. עכבישי השק יכולים להופיע בצבעים כמו חום וצהוב על גווניו השונים ולעיתים גופם יהיה מכוסה בשערות. עכבישי השק מאופיינים בשק קורים מיוחד אותו הם טווים כדי ללכוד את טרפו אך בו גם מטילה הנקבה את הביצים מהם יבקעו בעתיד צאצאיה.

וטרינר תוכים

בדומה לכל בעלי החיים והאדם גם לתוכים ישנן לעיתים בעיות רפואיות. בכדי לספק להם את הטיפול הטוב ביותר אתם זקוקים לווטרינר המתמחה בבעלי כנף לרבות טיפול בתוכים. מי מכם שמגדל תוכי בבית יודע כי מלבד העלות הכספית הגבוהה של רכישת התוכי קיים גם קשר ריגשי רב ולא תרצו שיפגע ממחלה או מבעיה רפואית כלשהי.

לפני שהולכים לווטרינר תוכים.

הקפידו לוודא מידי פעם כי בריאותו של בעל הכנף שאתם מגדלים תקינה. וודאו כי הציפור פעילה ואינה מתנהגת באופן מוזר, שהנחיריים והנוצות נקיים וכי הלשלשת תקינה ואינה מופיעה בצבע שונה מהרגיל. במידה ותרצו לבצע מעקב אחר משקלו של בעל הכנף יתכן ותוכלו לעלות על בעיות רפואיות באופן מוקדם ולהפנות אותם לטיפולו של ווטרינר התוכי שלכם.

מתי צריך לגשת לווטרינר תוכים ?

במרבית המקרים גם כאשר  התוכי אותו אנו מגדלים נראה ומתנהג באופן תקין לחלוטין עדיין יכולות להופיע בעיות רפואיות שונות. לעיתים נבחין בסימנים חיצוניים כמו הפרשות קלות מהעיניים או נשימה במקור פתוח. אך, ישנם מקרים בהם נבחין רק בשינוי כאשר נבחן את לשלשת התוכי שתופיע בצבע שונה או כשלשול  או במקרה בו נגע בתוכי ונרגיש לפתע נפיחות באזור מסוים.

אילו בדיקות מבצע ווטרינר תוכים ?

גם במידה ורכשתם תוכי חדש לפני מספר ימים מומלץ לקחת אותו לבדיקה ווטרינרית אצל ווטרינר תוכים מומחה. מלבד הבדיקה לגילוי של בעיות רפואיות תזכו לעצות רבות בנוגע לגידול התוכי הספציפי שרכשתם והנחיות לזיהוי מוקדם של מחלות תוכים.

הווטרינר יבצע בדיקה פיזית של התוכי בכדי לכלול שברים וטראומות שונות ויבדוק גם את הנוצות והנחיריים בכדי לוודא כי הם במצב תקין. ישנם מקרים בהם הבדיקה הבסיסית לא תניב דבר וידרשו בדיקות נוספות כמו צילומי רנטגן, בדיקות דם, בדיקות לשלשת התוכי וכדומה.

כיצד מונעים פגיעה בתוכי ?

מרבית העצות שיספק לכם ווטרינר התוכים שלכם יינגעו לאופן הטיפול בו. חשוב מאד לשמור על טמפרטורה תקינה בטווח המתאים לתוכי שלכם לכל אורך השנה גם בחורף וגם בקיץ. בנוסף לכך יש לספק לתוכי רמת לחות מתאימה, במידה ורמת הלחות הטבעית באוויר אינה מספקת ניתן לרסס מים לאזור הכלוב מידי פעם .

עצה נוספת היא להפקיד על מעבר חופשי של אוויר וקרינת שמש מספקת. שני גורמים אלו הם גורמים חשובים מאד בבריאותו של בעל הכנף ומאפשרים לו לשמור על רמת היגיינה בסיסית. חשוב מאד לא לעשן ליד תוכים ולא לרסס בסביבתם חומרים כימיים אשר יכולים להוביל לפגיעה בהם.

התייעצו עם ווטרינר התוכים שלכם.

התוכים ושאר בעלי  הכנף הן חיות רגישות במיוחד שיכולות לסבול ממחלות שונות אשר יכולות לפגוע גם באדם. לכן חשוב מאד לוודא כי סביבת הגידול של התוכי נקייה כל הזמן ולהתייעץ עם ווטרינר התוכים בכל פעם שאינכם בטוחים בנוגע לנושא מסוים. זלזול בנושאים הרפואיים הקשורים לבעל החיים שלכם יכולים לפגוע בו כמובן , אך , בהחלט יכולים גם לפגוע בכם.

תוכים פינקים

מי מאתנו המתעניין בגידול תוכים בגידול ביתי וודאי נחשף בעבר למגוון רחב של תוכים אותם ניתן לגדל בגידול ביתי. חלק מהתוכים גדולים ורעשנים וחלק מהתוכים קטנים ושקטים. תוכי הפינקים נחשבים לאחד מזני התוכים הקטנים שתוכלו לגדל בגידול ביתי.

מבנה גופם של תוכי הפינקים 

תוכים פינקים הם תוכים קטנים במיוחד המגיעים לגודל של כמה סנטימטרים בודדים ובמרבית המקרים יופיעו כאשר נוצות אפורות מכסות את כל גופן מלבד החזה המופיע בנוצות לבנות. המקור יופיע בצבע כתום כשלצדדיו יופיעו שני כתמים שחורים קטנים

תוכים מדברים? לא בטוח

תוכי הפינקים אינם תוכים בעלי יכולת דיבור המתקרבת לזוג של התוכים המדברים כמו תוכי ג’אקו אך היא עדיין יכולה להשמיע שריקות, מזמורים וציפצופים שונים בכדי למשוך את תשומת ליבם של הבעלים או בסמוך למועד ההזדווגות שלהם.

גידול תוכים פינקים – דגשים

לפני שנתחיל לדון בתנאי הגידול של תוכי הפינקים חשוב לציין נקודה חשובה והיא כי הפינקים אינם נקשרים לבעליהם ולכן לא ינסו לקבל מכם חיבה או יתקרבו לקבלת מגע. נקודה נוספת להתייחסות בגידול פינקים היא עמידותם הנמוכה, למעשה התוכים יכולים למות מכל גורם מפתיע או רעש חזק שנשמע בקרבתם.

איך מגדלים תוכים פינקים בבית ?

את התוכים הפינקים יש לגדל בזוגות או בקבוצות גדולות יותר. בכדי לדעת מהו גודל הכלוב שידרש לכם לגדל את תוכי הפינקים שרכשתם עליכם לבצע את החישוב הבא של הכפלת נפח שטח כלוב של שלושים סנטימטרים על שלושים סנטימטרים כפול מספר התוכים שרכשתם. הפינקים זקוקים למרחב תעופה ולכן חשוב מאד שיוכלו לנוע בכלוב והוא צריך להיות רחב יותר מאשר מאשר גבוה.

מומלץ לשלב בכלוב כמה ענפים או נדנדה קטנה בכדי לאפשר לציפורים כמה מקומות שונים בכלוב ביניהן יוכלו לעופף ובמקום לרבוץ על תחתית הכלוב המלוכלכת אותה יש לנקות לפחות פעם אחת בשבוע ולהחליף את המצע .

גידולם של תוכי הפינקים מתבסס בעיקר על גרעינים וירקות שונים. בגידול ביתי ניתן לרכוש תערובות מוכנות כמעט בכל חנות חיות ומומלץ להתייעץ עם המוכר בנוגע לסוגי תוכי הפינק שאתם מגדלים. חשוב למקם בכלוב גם כלי קטן למים ולהגדיל אותו על פי כמות התוכים בכלוב.

 סוגים של תוכי פינקים.

בדומה לציפורי האהבה גם אצל תוכי הפינקים ניתן לראות זנים רבים של תוכים פינקים המופיעים בצבעים שונים לחלוטין למרות שמאפייני גופם נשארים. בין סוגי הפינקים הרבים תוכלו גם למצוא כמה מין הזנים הבאים

רד ביילד פייר פינק – תוכי פינק המופיע עם נוצות גוף בצבע וורוד כאשר הקצה של נוצות הכנפיים והזנב מופיעות באפור וסביב עינו טבעת צהובה.

פינק פני ינשוף – תוכי פינק הדומה מאד לינשוף. נוצות כנפיו מופיעות בצבע שחור עם נקודות לבנות סביב ראשו טבעת שחורה ופניו יופיעו בצבע לבן ויזכירו מאד את מבנה פניו של הינשוף.

מאלבה פינק – תוכי פינק אשר כל חלק בגופו מופיע בצבע אחר. נוצות זנבו אדומות נוצות החזה אפורות עם נקודות לבנות, נוצות הכנפיים צהובות ואילו ראשו מתחלק לצבעים כחול המופיע בחלק האחורי ואדום המופיע בחלקו הקדמי.

איגואנה למכירה

כולנו מכירים את האיגואנה הירוקה וזנבה הארוך וקורב לוודאי שנתקלנו בה או בזן אחר של איגואנה  (Iguana) בחצר ליד הבית או בפינות החי ובספארי. האיגואנה שכולנו מכירים היא למעשה סוג של לטאה צמחונית המגיעה מאזורים שונים בדרום אמריקה ונפוצה כיום גם בארצות הברית.

מה צריך לדעת לפני שמחפשים איגואנה למכירה?

לפני שרוכשים איגואנה חשוב לדעת כי בכדי לגדל איגואנה בגידול ביתי עלינו למעשה לדמות את הסביבה הטבעית שלה. בכדי להצליח במשימה זו לפני רכישת האיגואנה עלינו לרכוש טרריום מתאים ולשלב בו את המצע המתאים, אמצעי חימום או קירור שונים וכמובן כמה סלעים וכדי למים. כמובן שמלבד התנאים המתאימים לגידול האיגואנה עליכם גם לדאוג לתאורה מתאימה ותחזוקה שוטפת של הכלוב בכדי להנות מהאיגואנה

חשוב לציין כי האיגואנה גודלת במהירות ויש להתאים את גודל הטרריום לגודלה. טרריום קטן מידי לא ימנע מהאיגואנה להפסיק לגדול. למעשה האיגואנה פשוט תשבור את הטרריום כדי לצאת החוצה והדבר עלול להוביל למותה.

אילו סוגי איגואנות ניתן לרכוש ?

כיום, ידוע על שני סוגים של איגואנות. האיגואנה הראשונה היא איגואנת האנטיליים  אשר נמצאת בסכנת הכחדה ולכן לא ניתן לרכוש אותה בשום צורה. כאשר תחפשו איגואנה למכירה תתקלו באיגואנה ירוקה. האיגואנה הירוקה מאופיין בצבע ירוק בהיר המכסה את כל גופה והיא למעשה אותה איגואנה שאנו מכירים מהחצר.

איפה אפשר לקנות איגואנה ?

כיום, ניתן למצוא איגואנה כמעט בכל חנות חיות במחיר זעום של כמה עשרות שקלים. במידה ולא מצאתם איגואנה בחנות החיות הקרובה אל מקום מגוריכם תוכלו למצוא איגואנות בגדלים שונים בלוחות המכירה והמסירה של חיות המחמד ברחבי רשת האינטרנט.

חשוב לזכור כי במרבית המקרים עלות רכישת הציוד לגידול האיגואנה גדול יותר מהאיגואנה המוצעת למכירה ולכן מומלץ קודם כל להכין את כל הציוד הנדרש לפני שתרכשו את האיגואנה.

מה צריך לבדוק כשקונים איגואנה?

הדבר החשוב ביותר הוא ווידוא בריאותה של האיגואנה המוצעת לרכישה. וודאו כי אינה פצועה בשום צורה בין שמדובר בפגיעה של חתך או פציעה חיצונית ובין שמדובר בשבר באחת הרגליים שמונעת מהן לטפס על האלמנטים בגלות ולנוע ממקום למקום.

בנוסף לפגיעות שתוכלו לראות באופן ויזואלי הקפידו לקבל את תיאור הטיפולים שקיבלה האיגואנה אצל ווטרינר הזוחלים המטפל בה ובדקו האם היא נמצאת במצב בריאותי ירוד אשר דורש טיפול מתמשך כמו בעיה של רמת סידן נמוכה. מקרים מסוג זה יכולים להוביל לעלויות כספיות גדולות ובסוף אפילו למוות של האיגואנה במידה ולא קיבלתם את המידע לפני מכירת האיגואנה לידכם.

מכירת נחשים

בעבור רבים מאתנו נחשים הן אחת החיות האחרונות שהיינו רוצים לפגוש, בטח ובטח בין תחומי הבית שלנו. בעבור אחרים נחשים הן חיה מיוחדת ומדהימה ביופייה והם בוחרים בגידול ביתי שלהם כשלמעשה מדובר במשימה לא כל כך מורכבת.

לפני שלב רכישת הנחש

לפני שאתם בוחרים להתחיל ולהתעניין בתחום מכירת הנחשים חשוב שתשקלו בכובד ראש מהו סוג הנחש שאתם עומדים לגדל ותלמדו את אופן הטיפול בו. אינכם רוצים להגיע למצב בו הנחש מגיע לגודל גדול במיוחד ואינו מתאים יותר לציוד שברשותכם או שתגיעו למצב גרוע יותר בו הנחש הופך להיות תוקפני ומסוכן בגלל תנאי גידול לא מתאימים.

הכינו את הציוד המתאים לפני רכישת הנחש

הכינו את כל הציוד המתאים לנחש שבחרתם לגדל. בדקו כי גודל הטרריום שלכם מותאם לגודל הנחש כעת ,אך, יתאים לו גם בשלב בו הוא יתחיל לגדול ולהתפתח. הקפידו לבדוק את הטמפרטורה בטרריום, אחוזי הלחות ושאר הדרישות הטכניות לפני שתתחילו לחפש חנויות או אנשים פרטיים העוסקים במכירת נחשים.

מאמר חיות – מכירת נחשים – איפה ?

היום, תוכלו למצוא נחשים מסוגים שונים בחנויות חיות המתמחות בזוחלים וחיות אקזוטיות. חשוב לציין כי מרבית הנחשים שתמצאו בחנויות החיות יהיו קטנים במיוחד וזאת על מנת שחנויות החיות יוכלו לשכן אותם בטרריומים קטנים שיתפסו פחות מקום בחנות.

מי מכם שירצה להעמיק את החיפוש יוכל לפנות אל רשת האינטרנט ולמצוא בה פורומי נחשים רבים ואתרים שלמים המוקדשים לנושא מכירת נחשים. גם באתרים המוכרים לנו כמו יד שתיים לדוגמא תוכלו למצוא נחשים למכירה בעמודים בהם מוצעים שאר בעלי החיים.

מן הראוי לציין כי בלוחות החיות ברשת האינטרנט תוכלו למצוא מגוון רחב יותר של נחשים מסוגים וגדלים שונים המוצעים למכירה

מסירת נחשים

לא בכל המקרים תדרשו לקנות את הנחש שתרצו לגדל בגידול ביתי ולפעמים תוכלו למצוא אנשים פרטיים שמוסרים את הנחשים שגידלו לאורך זמן. כאשר אתם נמצאים בתהליך של מסירת נחש הפקידו לתחקר את בעליו באופן פדנטי, כזה שלא יוביל להפתעות מאוחרות.

בדקו מה היו תנאי הגידול שלו, מהי הסיבה שבגללה הוא מוסר את הנחש ומה היו תנאי ההאכלה שלו. כל אחד מהפרטים יאפשר לכם לספק לנחש שתקבלו לידכם תנאי מחיה טובים יותר ולהקטין את הסטרס בו ימצא הנחש לאחר שיצא מסביבת הגידול הטבעית שלו.

איך מוכרים נחש?

במידה ואתם מעוניינים למכור את הנחש שאתם מגדלים או שזוג הנחשים שלכם הטיל ביצים ואינכם מעוניינים בנחשים הצעירים תוכלו להשתמש באחד מהשירותים שציינו בכדי למכור את הנחש שלכם. במידה ומדובר בנחש צעיר שאינו מסוכן תוכלו לפנות לחנות החיות הקרובה ולהציע את הנחש למכירה. כדי לקבל אומדן מחיר הציצו בלוחות המיועדים למכירת נחשים באתרי האינטרנט השונים.

במידה והנחש שבידכם הוא נחש בוגר עדיף שתפרסמו אותו למכירה באתרים המקצועיים בהם נמצאים גם מגדלים עם לא מעט ניסיון בתחום בקרב המשתתפים. דאגו לציין כי פרט שנראה לכם חשוב והקפידו לצרף גם תמונות אשר ימחישו את גודלו, יופיו וייחודו.

זוחלים

כאשר אנו מדברים על זוחלים (Reptile) חשוב שנדע כי אנו מדברים למעשה על קבוצת בעלי חיים הכוללת כששת אלפים וחמש מאות פריטים שונים. בעבר נחשבה קבוצת הזוחלים למחלקה בטבע והיום נחשבים הזוחלים כקבוצה אשר לה כמה וכמה מאפיינים ממינים שונים בטבע.

מבנה גופם של הזוחלים.

גופם של הזוחלים מכוסה כולו בקשקשים המופיעים בצורות שונות ועשויות מתאים מתים. מעטה הקשקשים מגן הזוחל מפגיעות פיזיות שונות שיכולות להיגרם לו בשל העובדה שגופו קרוב כל כך לקרקע בכל מהלך חייו.

בתוך קבוצת הזוחלים הגדולה והמגוונת ניתן למצוא פריטים שונים בעלי מאפייני גוף יחודיים ושונים לחלוטין בגודל, בצורה ובמבנה הגופני בין הזוחלים השונים. מיונם הפזיולוגי של הזוחלים מתבסס על קיומם של פתחי צדע או היעדרותם של פתחים אלו הממוקמים בעצמות הנמצאות מאחורי ארובת העין.

על פי מיון זה חלק מין הקבוצות בהן נכללו גם הדינזאורים נכחדו מהעולם. בין הקבוצות ששרדו עד ימינו נוכל למצוא את קבוצת הצבים, קבוצת הסינאפסידים,  קבוצת הפראפסידים, קבוצת הדיאפסידים וקבוצת הזאורים .

מהו מגדיר זוחלים ?

לפני כל יציאה לטיול בטבע חשוב שתאזרו בתיק שלכם גם מגדיל זוחלים. במגדיר הזוחלים תוכלו למצוא שמות של זוחלים לצד תיאור מקיף שלהם הנפוצים בארץ כולה או באזור בו אתם עתידים לטייל. מגדיר הזוחלים יכול להיות שימושי במיוחד במקרה שבו תתקלו בזוחל לא מוכר ומגדיר הזוחלים יספק לכם מידע אודותיו שלעיתים יכול להיות גם מציל חיים.

זוחלים בארץ ישראל

בתחומי ארץ ישראל ניתן למצוא מספר זוחלים מסוכנים שמרבית הסיכויים שלא נפגוש בהם בחיי היום יום. אך,חשוב לדעת ולהכיר את הזוחלים בתחומי ארצנו ובמיוחד את הזוחלים הארסיים שיכולים לפגוע בבני אדם .

נחש צפע ארץ ישראלי – נחש צפע ארציראלי הוא הנחש המסוכן ביותר הנפוץ בארץ. הצפע הארס ישראלי נחשב לנחש הארסי הגדול ביותר, הוא נפוץ בכל האזורים מבאר שבע לכיוון צפון והוא אחראי למרבית המקרים בהם מוכשים אנשים על ידי נחשים כמעט בכל שנה בארץ.

נחש הצפע הארץ ישראלי מאופיין בצבע גוף בצבעים חום ושחר ועל גבו מופיעים כתמים בצורת מעויינים. הנחש יכול להגיע לאורך של כמטר ושלושים סנטימטרים והכשה של נחש כזה יכולה לגרום למוות.

זעמן שחור – נחש הזעמן השחור מוכר לחקלאים שבנינו כנחש מועיל בחקלאות בשל יכולתו להשמיד מזיקים שונים כמו חולדות או מכרסמים שונים ולכן גם סביר שתמצאו אותו בקרבת שדות חקלאים, פרדסים או מטעים. נחש הזעמן השחור אינו נחש ארסי והודות לו השתרשה הדעה המוטעית בארץ כי נחשים שחורים אינם ארסיים.

נחש הזעמן השחור מופיע בצבע שחור לחלוטין כאשר גופו ארוך ודקיק ומכוסה כולו במעטה קשקשים עבה. נחשי זעמן שיופיעו בצבע אפור או חום כשעל גופם יופיעו נקודות שחורות הם נחשי זעמן שחור צעירים יחסית.

תנין – את התנינים כולנו מכירים ולא נתקל בהם אלא באזורים מוגדרים בהם מגודלים התנינים כמו באזור חמת גדר לדוגמא. התנין הוא אחד מהפריטים הגדולים ביותר הנכללים תחת קבוצת הזוחלים והוא מזכיר במבנה גופו לטאת כוח ענקית כשעל גבו יופיעו כמה בליטות מאותו חומר המרכיב את כל קשקשת גופו.

התנין ישהה בסביבה מימית רוב היום ולמעשה כאשר הוא ישהה מחוץ למים קרוב לוודאי כי הוא ינוח על אחת מגדות הנהר או האגם ויתחמם בשמש. למרות זאת אסור לטעות, מדובר בבעל חיים שיכול לשחות במהירות אך גם לצאת מהמים ולרוץ.

גידול זוחלים ביתי

היום, זוחלים הפכו מחיה פראית וקדומה לחיית מחמד ויותר ויותר אנשים מעוניינים לגדל זוחל כלשהו בבית. כדי לאפשר גידול של זוחל כזה או אחר בבית עליכם למעשה לדמות בעבורו את בית הגידול הטבעי שלו בטבע. משמעות הדבר היא שעליכם להכין טרריום זכוכית בגודל מתאים בו תצרו את סביבת הגידול של הזוחל על ידי שליטה בטמפרטורה, לחות, במצע , תאורה וכדומה.

מאמר חיות – מידע נוסף על זוחלים

בין שאתם מתעניינים במידע על זוחלים לפני יציאה לטיול או שאתם רוצים לגדל זוחל באופן פרטי בבית תוכלו למצוא כמויות מידע רבות בפורום זוחלים או באתרים המוקדשים לנושאים הקשורים לזוחלים.

חשוב מאד כי תקבלו כל מידע אפשרי שתוכלו למצוא לפני רכישת זוחל כזה או אחר כדי לספק לו את תנאי הגידול הטובים ביותר וליהנות ממנו. אך, חשוב מאד כי תפנו למקורות מידע מהימנים. בפורום זוחלים לדוגמא תוכלו להעלות שאלות ולקבל תשובות מבעלי זוחלים המגדלים זוחלים דומים לשלכם בגידול ביתי, להתייעץ וכמובן לחלוק חוויות .

צבים למכירה

לפני שנתחיל לדבר על צבים המוצעים למכירה בארץ מין הראוי שנציין כי מכירת צבים בארץ אינה חוקית. הסיבה לכך היא שסוגי צבים רבים מתאימים לגידול ביתי בשל גודלם וחלק מהצבים נמצאים בסכנת הכחדה.

כל הצבים הנמכרים בארץ הם תוצאה של ייבוא לא חוקי או גניבת ביצים של צבי ים המוטלות בחופים בארץ ומכירתם מהווה למעשה עבירה על החוק. מפעם לפעם נתפסים ניסיונות להברחת צבים לארץ בידי רשויות המכס אך עדיין ניתן למצוא צבים המוצעים למכירה באופן לא חוקי גם בארץ.

מרבית חנויות החיות אליהם תפנו לגבי צבים למכירה לא יספקו את מבוקשכם בשל חוקיות הנושא. אך, במקרה בו תעמיקו את החיפוש שלכם אל רשת האינטרנט תוכלו למצוא צבים מסוגים שונים המוצעים למכירה.

צבי יבשה אשר תמצאו בלוחות המודעות השונים בפורומים המתמחים בזוחלים הם לרוב צבים קטנים שנמצאו בחצרות בתים ונתפסו על ידי אנשים פרטיים. מחירו של צב יבשה שכזה יעלה כמה עשרות שקלים לרוב והוא יוכל אומנם לשרוד זמן מה בגידול בטרריום וישמור על גודלו אך קרוב לוודאי שהוא ימצא את מותו.

מי מכם שיתעניין בצבים למכירה ויחפש צבי ים לגידול באקווריום יתקשה למצוא צבי ים הגודלים לגודל פראי וחיים עשרות שנים אך יוכל למצוא די בקלות את צב המים צב אוזן אדומה שגם הייבוא שלו לארץ אינו חוקי אך הוא בהחלט נפוץ גם בחנויות החיות השונות.

צב אוזן אדומה מופיע בשיריון בצבע צהוב חום, כשגופו יופיע בצבע אפור כהה עם פסים צהובים. סימן ההיכר שלו הוא קו אדום המופיע מתחת לעינו. צב אוזן אדומה גדל בסביבה של מים מתוקים וניתן לשכן כמה וכמה צבים באקווריום אחד אך יש לבנות באקווריום תשתית מתאימה.

גידול צב באקווריום ביתי אולי נשמע כמו אטרקציה נחמדה, אך, קרוב לוודאי כי יוביל למוות בטרם עת של הצב שלכם. לכן, במידה ואתם מעוניינים לראות צבים מסוגים שונים כמו צב יבשה או צב ים פנו אל גן החיות. בגן החיות הצבים גדולים בסביבה דומה מאד לסביבתם הטבעית, באופן שלא תוכלו לספק להם לעולם בגידול ביתי.

מכירת יונים

בעבר, תחום מכירת היונים היה נפוץ במיוחד בשל השימוש ביונים כיוני דואר. כאשר נעשה שימוש ביונים כיוני דואר מוצמד פתח לרגלה של היונה והיא משוחררת אל היעד תוך התבססות על ההנחה כי היא תשוב אל ביתה בדרך המהירה ביותר והאדם הנמצא באותו מיקום יוכל לקבל את ההודעה המוצמדת לרגלה.

יונים בשימוש האדם – המצב כיום.

כידוע לכולנו תחום זה נעלם מהעולם וכך גם תחום מכירת היונים. היונים משמות היונים בעיקר באירועים שונים בחלק בו מופרחות יונים לבנות  אל השמיים כסימן לשלום ולהתחלה חדשה, לשימוש בבשרן למאכל על ידי האדם או כיוני נוי.

כיצד נקבע מחירה של יונה?  

בתחום מכירת היונים המחיר נקבע על פי סוג היונה וייעודה וכמובן על פי מאפייני החיצוניים כמו גודלה , משקלה וצורתה החיצונית. לרוב מחירה של יונה בודדה ינוע סביב כמה עשרות שקלים ממגדלים פרטיים וניתן למצוא יונים רבות המוצעות למכירה באתרי אינטרנט ייעודיים או בלוחות חיות המחמד באתרים שונים כמו יד2 ודומיהם.

הפרחת יונים באירועים

היונים המוכרות לנו מהפרחת יונים באירועים נקראות יוני טווס לבנות. הן מתהדרות בנוצות לבנות לחלוטין כאשר רק המקור והרגליים צבועים בצבע וורוד אך ניתן למצוא אותן בצבעים שונים ומגוונים הדומים יותר לצבעי הטווס. מחירם ינוע סביב כשלושים שקלים ליונה בודדת.

הקפידו לוודא את בריאותן התקינה של היונים

כאשר אתם מגיעים לתהליך של מכירת יונים הקפידו לוודא כי היונים חוסנו כהלכה וכי סביבת הגידול שלהם אצל הבעלים תקינה ונקיה. בנוסף לכך וודאו כי היונים עברו הדברה מתאימה נגד טפילים שונים על פי ההנחיות. בדיקה של נתונים אלו תבטיח לכם כי היונה אינה נושאת מחלות שיוכלו להדביק את שאר היונים שאתם מגדלים כבר או יונים נוספות שרכשתם.

מאמר חיות – תערוכות יונים בישראל

במידה ואתם מתעניינים ביונים אבל לא מתעניינים במכירת יונים תוכלו להגיע לתערוכת היונים השנתית אשר נערכת בכל שנה במקום שונה בארץ על ידי מועדון מגדלי היונים הישראלי הרשמי. בתערוכות מסוג זה תזכו לראות סוגים רבים של יונים המגודלות בארץ על ידי חברי המועדון.

לטאות למכירה

בעולם, מוכרים למדע כשלושת אלפים וארבע מאות מיני לטאות שונים אותן ניתן למצוא כמעט על פני כל נקודה בכדור הארץ. הלטאות ידועות כבעלות יכולת הליכה או זחילה ושחיה על ידי שימוש בארבעת הגפיים שלהן והן מוכרות בזכות יכולתן המדהימה לצוד חרקים שונים על ידי שימוש בלשונן הארוכה

לפני שאתם רוכשים לטאה.

עוד לפני שבכלל תפנות לחפש לטאות למכירה חשוב שתכינו את סביבת הגידול המתאימה לסוג הלטאה שבחרתם. חשוב לזכור כי הלטאה גודלת ללא התחשבות בשטח המחיה שתקצו לנו ולכן מומלץ להכין מראש טרריום גדול במיוחד במקרה שאתם עומדים לגדל לטאה בגידול ביתי.

הפקידו להכין את הטרריום כך שחלקו יהיה חם יותר ויאפשר ללטאה להתחמם במידה ותרצה בכך. בנוסף שלטו בטמפרטורה, בלחות וברמת התאורה בטרריום על פי המידע שאספתם.

איפה אפשר למצוא לטאות למכירה ?

היום תוכלו למצוא סוגי לטאות שונות בכל חנויות החיות המוכרות וגם באלו שאינן מתמחות בחיות אקזוטיות אך מומלץ להתקשר לחנות לפני ההגעה הפיזית ולוודא כי הם אכן מציעים לטאות למכירה. כאשר תגיעו לחנות החיות הקפידו לבחור בלטאה רגועה במיוחד אם אין לכם ניסיון בגידול לטאות.

בתפיסתם של מרבית האנשים לטאות המוצעות למכירה אינן נכללות תחת ההגדרה של חיות מחמד למכירה או אפילו חיות בית למכירה אך גם כאן, תוכלו למצוא לטאות רבות המוצעות למכירה באתרי האינטרנט השונים תחת קטגוריית חיות הבית. בנוסף לאתרים המציעים לוחות מכירה של חיות בית תוכלו למצוא לטאות למכירה גם באתרים המתמחים בזוחלים.

איך קונים לטאה?

כאשר תגיעו אל האדם המציע את הלטאה למכירה וודאו הלטאה אינה סובלת משום פציעה פיזית או קשקשת שנראית בעיתית. בחלק מהמקרים לטאות למכירה הן למעשה לטאות שנתפסו על ידי אנשים פרטיים ונמכרו לחנות ולכן יתכן מאד והן חשופות למחלות שונות. הקפידו לתחקר את המוכר אודות הלטאה בה אתם מעוניינים.

לאחר שתרכשו את הלטאה הקפידו לקחת אותה לבדיקה ווטרינרית אצל וטרינר המומחה ברפואת זוחלים על מנת לבצע בדיקה פיזיולוגית של הלטאה ולשלול מחלות שונות שלא בהכרח יאופיינו בסממנים חיצוניים נראים לעין.

מאמר חיות – סוגי לטאות למכירה

חשוב לציין כי תוכלו למצוא סוגים שונים של לטאות לגידול ביתי ומחירן משתנה כמובן על פי סוג, גודל וגיל. בין סוגי הלטאות השונות תוכלו למצוא גם כמה מין הסוגים הבאים:

שממית טוקאי – שממית טוקאי היא סוג של שממית המגיע מדרום מזרח אסיה. שממית הטוקאי יכולה להגיע לגדול של כשלושים סנטימטרים וחיה בשבי מגיעים לכעשר שנים. שממית הטוקאי תופיע לרוב בגוון גוף כחול עם נטייה לירוק ואפור. ניתן להרגיש את שממית הטוקאי למגע היד של מגדליה. אך, רק במידה והיא גודלה אצל אותו מגדל מגיל צעיר והורגלה לכך.

בסיליסק ירוק – לטאה גדולה ומרשימה בעלת מראה קדמוני. בסיליסק ירוק מאופיינת בצבע ירוק
אז ובכרבולת קשקשים ארוכה המשתרכת אצל הנקבות והזכרים לאורך כל גבם כשאצל הזכרים היא מופיעה גם באזור הראש. לטאה זו מגיעה לאורך של כתשעים סנטימטרים כאשר חלק ניכר מגופה נתפס על ידי זנבה של  הלטאה.

זיקית תימנית – זיקית תימנית נחשבה בעבר לזיקית (סוג של לטאה) שכמעט ולא ניתן לגדלה בגידול שבי. אך, היום הדבר בהחלט אפשרי. הזיקית התימנית מופיעה בצבעים ירוק או חום והיא מאופיינת במבנה גוף ייחודי הכולל ארבע גפיים דגים , זנב מאורך, גוף צר וזוג עיניים בולטות. הזיקית התימנית אינה מיועדת למגדלים מתחילים ובמקרים רבים זיקיות מסוג זה מוצאות את מותן בשל תנאי גידול לקויים או הנחיות שגויות של המוכרים.

טריטון

טריטון (vittatus ) הוא למעשה סוג ייחודי של דו חיים המשתייך למשפחת הסלמדנריים. מי מכם
שאינו בקיא בממלכת הדו חיים ודאי מכיר את השם טריטון כאל הים וכבנו של פוסידון מהמיתולוגיה היוונית המתואר כחצי אדם וחצי דג.

מבנה גופם של הטריטונים

הטריטונים דומים במבנה גופם ללטאות המוכרות לנו והם בעלי גוף מעט עבה יותר וגחון שטוח יותר. הטריטונים בניגוד ללטאות נחשבים כדו-חיים והם יכולים לשהות בתוך המים או מחוצה להם במשך
זמן רב יחסית על ידי שימוש בזימיהם לנשימה בסביבה מימית או ביצוע נשימה עורית. כאשר שוהים הטריטונים מחוץ למים הם מקשיחים שכבה רירית המכסה את גופם וזו משמשת להם כמעטה הגנה המונע מהם לאבד נוזלים.

תזונתם של הטריטונים.

הטריטונים מוגדרים כבעלי חיים טורפים. בטבע, עיקר תזונתם מתבסס על תולעים וחרקים שונים הנמצאים בסביבתם המימית. בשבי המזון שתספקו לטריטונים צריך להיות כמה שיותר קרוב למזונם הטיבעי. לכן יש להקפיד להאכילם בחרקים כמו שלשולים או צרצרים חיים ובמידה ואינכם יכולים להשיג חרקים באופן סדיר תוכלו לרכוש תולעי דם או תולעי קמח בחנויות המוכרות ציוד מזון לדגים טורפים.

חשוב לציין כי הטריטונים בוחרים את מזונם על פי חוש הריח שלהם ולכן יתכן בהחלט מצב בו תגישו להם מזון חדש והם לא יתקרבו אליו. הטריטונים אינם יכולים לעכל מזון צמחי ולכן אסור להאכילם
במזון צמחי מכל סוג שהוא.

מאמר חיות – גידול ביתי של טריטונים.

היום ניתן לרכוש טריטונים ולגדל אותם באופן פרטי בבית. לא מומלץ לגדל טריטונים ביחד עם דגים
בשל הפרשי הטמפרטורה בין שתי הקבוצות. גידול הטריטונים ידרוש מכם להקים אקווריום חדש בו
קיים גם אזור יבש אשר יאפשר לטריטונים לשהות מחוץ למים במידה וירצו לשהות מחוץ למים. חשוב לספק לטריטונים גם כמה אובייקטים עליהם יוכלו לטפס בדרכם החוצה. אך, חשוב לסגור את פתח
דרכו יוכלו הטריטונים לברוח מהאקווריום.

אומנם, הטריטונים הם בעלי חיים מסוג דו חיים שיכולים לבצע נשימה גם במים וגם מחוצה להם
אך עדיין עליכם להשתמש במשאבת חמצן בכדי להרוות את המים בחמצן. טמפרטורת המים צריכה
לנוע בין שש עשרה מעלות לעשרים ואחת מעלות לכל אורך השנה ואסור שתהיה מושפעת
מעונות השנה וכדי להצליח לשמור על טמפרטורה קבועה יש להשתמש באמצעי חימום ייעודי לאקווריומים.

בנוסף לכך חשוב מאד להחזיק פילטר חזק שיתאים לכמות המים שיש באקווריום שלכם. הטריטונים
הם בעלי חיים רגישים מאד ולכן כל פגיעה באיכות המים יכולה להוביל למותם.

צפרדעים למכירה

צפרדעים (Frogs) הן למעשה סוג של בעלי חיים ממשפחת הדו-חיים והיום ידוע על כמאתיים
וחמישים מינים שונים של צפרדעים המאופיינות במבנה גוף דומה. הן בעלות ארבע רגליים כאשר שתי הרגליים האחרונות גדולות יותר ומאפשרות להן לזנק בצורה האופיינית להן.

במרבית המקרים יופיעו הצפרדעים בצבעים ירוק או חום בהיר בכדי להסוות את עצמם בטבע
מפני טורפים אפשריים אך נוכל גם למצוא אותן בצבעי גוף מרהיבים ומיוחדים כמו כחול, אדום
וצהוב המשמשים להם כצבעי אזהרה המתריעים את הטורפים הפוטנציאליים כי מדובר בצפרדע
ארסית.

בכדי לגדל צפרדעים בגידול ביתי עלינו לדאוג לסביבה המתאימה לגידול של בעל חיים ממשפחת הדו חיים. סביבה שכזו תדרוש מכם להשתמש בטרריום הכולל חלק רטוב וחלק יבש ולהתאים את שאר התנאים בו לסוג הצפרדע שאתם מגדלים.

ענף גידול הצפרדעים בארץ אינו מפותח כל כך ולכן גם נתקשה למצוא צפרדעים למכירה בחנויות
החיות המוכרות לנו ואפילו גם בחנויות המתמחות בזוחלים. מי מכם שכן מתעניין בצפרדעים למכירה
מין הראוי שיפנו לחפש את מבוקשי באתרי האינטרנט השונים ולא בחנויות הפיזיות.

באתרי האינטרנט השונים העוסקים בזוחלים תוכלו למצוא מינים שונים צפרדעים. בין מיני הצפרדעים השונות תוכלו למצוא גם צפרדעים שנתפסו על ידי אנשים פרטיים בחצר ביתם או בסביבה מימית אחרת. במקרים כאלו מחיר הצפרדעים יהיה נמוך במיוחד ויכלול פריטים כמו אילנית מצויה. בנוסף לכך תוכלו למצוא גם את סוגי הצפרדעים הבאות בעלות ממוצעת של כמה עשרות שקלים

צפרדע רפואית (Xenopus)תחת הגדרה זו נכללים כעשרים מיני צפרדעים שונות. צפרדעים רפואיות שונות מהצפרדעים המוכרות לנו בכך שלמעשה אין להן לשון ופיהן מכיל שיניים רבות המאפשרות להן לאכול. בכדי לקרב את המזון לפה הם משתמשות ברגליהן הקדמיות. עורן של הצפרדעים הרפואיות מפריש רעל ייחודי בכדי להפחיד טורפים אפשריים.

צפרדע קרן מאלזית (Megophrys nasuta) – בטבע תמצאו את הצפרדע המאלזית בעיקר
על האדמה כשהיא מסתתרת בין שכבות העלים שנשרו אל הקרקע. שמה של צפרדע זו הוענק לה בשל מבנה העפעפיים שלה אשר מדמה זוג קרניים קטנות. צפרדע קרן מאלזית תגיד לגודל של כשחמישה עשר סנטימטרים ותופיע בצבע חום בהיר בדומה לצבע העלים. לעיתים ניתן לשמוע את הצפרדע המאלזית קוראת בקול.

צפרדע עצים אדומה עין (Agalychnis Callidryas) – אחת מהצפרדעים המרהיבות ביותר
הניתנות לגידול בשבי. צפרדע העצים תופיע כאשר כל גופה בצבע ירוק בהיר, כפות רגליה כתומות,
צדי גופה יופיע בצבע כחול ואילו עינייה הגדולות יופיעו בצבע אדום בוהק. צפרדע העצים מגיעה מדרום אמריקה ומרבית פעילותה היא פעילות לילית אומנם. אך, היא בהחלט צפרדע מיוחדת.

תודה רבה שקראתם את מאמר חיות, אולי יעניין אתכם גם:

לוח חיות מחמד

כלובי סורגים לגידול חיות מחמד ביתיות

 

שתפו:

חדשות מעניינות מעולם החייות

הרשמו לניוזלטר

פוסטים אחרונים

מה זה רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית היא שיטה טיפולית אשר בה אנשים בעלי לקויות ומוגבלויות מסוגים שונים זוכים בהזדמנות ללמוד כיצד לרכב על סוסים, כיצד לטפל בסוס ובנוסף על

רכיבה על סוסים ילדים

רכיבה על סוסים לילדים

רכיבה על סוסים לילדים היא הזדמנות עבורכם ועבור ילדיכם ליהנות מפעילות ספורטיבית אשר הינה בעת ובעונה אחת מאתגרת ומהנה. חרף העובדה שרבים מחשיבים רכיבה על

משחק לחמוס

משחקים לחמוסים

משחקים לחמוסים הם פריטים בעלי חשיבות רבה לאין שעור בחיי היום יום של חמוס. אין זה משנה כל עיקר לאיזה זן חמוס שייך – חמוס

כלב אוכל

למה כלבים אוכלים דשא?

כלבים אוכלים דשא, זה כבר ידוע לכל מי שאי פעם בחייו גידל כלב. אנשים שואלים את עצמם למה כלבים אוכלים דשא? הם חוששים שאולי זה

לוגו של וואטסאפ
דילוג לתוכן